Styrning i kund- och leverantörsrelationer – en fallstudie inom fordonsindustrin
Abstract
Bakgrund och Problem: Affärsrelationens betydelse har ökat de senaste tio åren. Nya
koncept har tillämpats såsom outsourcing, leverantörssamverkan och kundorientering, detta
har lett till en ökad integration företagen emellan. Detta har även lett till framväxten av
ekonomistyrningsmetoder som sträcker sig över företagsgränserna. Särskilt inom bilindustrin
har det skett en förändring då det ställs högre krav att snabbt kunna lansera nya bilmodeller,
vilket kräver effektivare processer för produktframtagningen. Drivande faktorer för att
förbättra dessa processer är kundens behov, krav samt önskemål. Utifrån denna diskussion är
det angeläget att studera vilken påverkan en kund har på dess leverantör samt hur leverantören
i fråga arbetar för att tillgodose kundens krav.
Syfte: Huvudsyftet i denna studie är att undersöka vilken påverkan en kund har på dess
leverantör. Utifrån detta huvudsyfte kommer även två centrala delsyften att behandlas: Att
undersöka hur leverantören arbetar för att tillgodose kundens krav, samt att undersöka hur
leverantören kan påverka de uppställda kraven.
Metod: För att genomföra denna studie valdes kvalitativ fallstudie som metod. Studien
genomfördes genom fyra intervjuer med personer som har skilda ansvarsområden på
leverantörsföretaget samt två intervjuer med personer från inköpsavdelningen på Volvo, vilka
har specialkompetens inom kvalitet respektive kalkylering. Insamling av sekundärdata har
gjorts ifrån forskningsartiklar samt litteratur inom ämnesområdet.
Resultat och slutsatser: I den studerade relationen kunde ses att tre särdrag utmärkte
relationen, d.v.s. långsiktighet, information samt integration och anpassning. De mest
omfattande kraven som Volvo ställer i den undersökta relationen är avseende kvalitet, men
även produktivitet. Detta har medfört att företagen har integrerats i vissa processer, men även
att leverantören påverkats på olika sätt såsom att de utför ett effektivare arbete. I den
studerade relationen har kunden den dominerande kraften gentemot leverantören då
leverantören inte kan påverka kraven nämnvärt, utan måste följa kraven för att behålla
kundens förtroende och vilja till fortsatt samarbete.
Förslag till fortsatt forskning: Då studien beskriver en specifik relation bidrar detta till att
generaliserbarheten är mycket begränsad. Således hade liknande fallstudier om styrningen
mellan företag varit erforderlig för att kunna skapa nya teorier och slutsatser. Vidare skulle
det vara intressant att vidareutveckla påverkan av kunden avseende formella styrmedel såsom
produktkalkylering även ur leverantörens perspektiv. Detta för att få en mer komplett bild av
dessa styrmedels effekter mellan en kund och dess leverantör.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
View/ Open
Date
2006Author
Furåsen, Maria
Eklund, Christel
Series/Report no.
Ekonomistyrning
Language
sv