Show simple item record

dc.contributor.authorEwerhard, Carl-Magnusswe
dc.date.accessioned2006-06-28swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:07:30Z
dc.date.available2007-01-16T17:07:30Z
dc.date.issued2006swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1445
dc.description.abstractBakgrund och problem: IAS 17 behandlar hur företag som redovisar i enlighet med IASB:s regelverk ska redovisa operationell leasing. Utifrån en enskild observation, att Systembolaget inte tycks följa standarden, ställs följande frågor: Följer leasingtagarna punkt 27 i IAS 17 om hur de operationella leasingavtalen ska redovisas i årsredovisningens noter? Hur följer de standarden? Varför redovisar de på det vis de gör? En fjärde naturlig följdfråga som uppstår: vad kan redovisare och normgivare förbättra? Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur väl redovisarna följer kraven i en viss punkt i IABS: s regelverk. Syftet med uppsatsen är inte att undersöka syftet med IAS 17, punkt 27. Avgränsningar: Uppsatsen behandlar endast punkt 27 i IAS 17, inte IAS 17 som helhet. Uppsatsen behandlar inte övergången till IAS/IFRS i någon nämnvärd omfattning. Endast statliga affärsverkskoncerner behandlas. Metod: Metoden är kvalitativ. Tio statligt helägda aktiebolag (affärsverkskoncerner) undersöks. Årsredovisningarna studeras och en representant från företagen intervjuas. Dock ställde endast åtta av de tio företagen upp på en intervju. Resultat och slutsatser: De åtta företag som lät sig intervjuas följer standarden relativt väl. Huruvida de två andra företagen följer IAS 17, punkt 27, är svårare att avgöra. Vissa variationer finns mellan företagen hur den operationella leasingen redovisas, och i vissa fall är det tveksamt huruvida standarden följs ordentligt. Tveksamheter beror oftast på att arbetsbördan kan vara tung och att en del krav inte upplevs som så viktiga. Tillförlitligheten vägs mot informationens relevans. Redovisarna kan skapa en mer tydlig redovisning genom att även kommentera avgifter/avtal som de inte har. Detta för att användarna ska veta att de inte glömt eller inte brytt sig om att ta hänsyn till ett visst krav i standarden. Normgivarna kan minska antalet krav i punkten för att göra det enklare för redovisarna att uppfylla samtliga krav. Förslag på framtida studier: Det vore intressant att se huruvida det finns någon skillnad mellan statliga och privata företag avseende redovisningen av operationell leasing. Privata företags redovisning av operationell leasing har undersökts av Rolf Rundfelt, men det var när standarden såg annorlunda ut och det var dessutom för många år sedan.swe
dc.format.extent231535 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesExternredovisning och företagsanalys
dc.titleStatliga affärsverkskoncerner och IAS 17, punkt 27swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4937swe
dc.subject.svepBusiness and economicsswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record