mCommerce- utveckling av mobila tjänster
Abstract
Två tydliga förändringar som präglar dagens samhälle är: ökad mobilitet och behov av
tjänster. Dessa gav grunden för utveckling och expansion av den elektroniska
marknadsplatsen med mobiliteten i fokus. Denna marknadsplats refereras till som
mCommerce och präglas av utbudet av mobila tjänster. Tidigare erfarenheter från
eCommerce visade att en ny marknad borde undersökas innan den expanderar för att
undvika misslyckande. Denna rapport undersökte hur mCommerce marknaden, med
mobiltelefoni som en teknologi, ser ut idag samt hur företag som erbjuder mobila tjänster och
potentiella användare ser på möjligheter som marknaden erbjuder. På grund av att
mCommerce ämne är ganska nytt och outforskat, användes de befintliga teorierna inom
eCommerce samt empiriska undersökningar av både kvalitativa och kvantitativa typen.
Syftet var att tillämpa några utvalda teorier på hur mobila tjänster kan utvecklas för att bli
attraktiva ur användarens synpunkt. Detta resulterade i några viktiga faktorer som borde tas
hänsyn till vid utveckling av mobila tjänster. Dessa faktorer är: vikten av kundkännedom,
kostnad, informationspresentation d.v.s. design samt val av teknologi. För att få en överblick
över vilka tjänster som finns på denna marknad, har tjänsterna klassificerats enligt följande:
tidsviktiga-personliga, tidsviktiga-mindre personliga, mindre tidsviktiga-personliga, mindre
tidsviktiga-mindre personliga. Rapporten visade att mCommerce har en potential för en ljus
framtid.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law