Principer för samordnad utveckling
Abstract
Titel: Principer för samordnad utveckling. Hur får man en utbildningsplan som
harmoniserar kompetensutveckling med systemutveckling och
verksamhetsutveckling?
Författare: Lisa Lindgren och Niklas Olsson.
Handledare: Birgitta Ahlbom (Institutionen för Informatik, GU).
Anders Hagström (Modo Paper AB).
Institution: Institutionen för Informatik vid Göteborgs universitet.
Kurs: Magisteruppsats (IA7400), 20 poäng.
Termin: Vårterminen 2000.
Syfte: Att skapa en vägledningsmodell för samordnad utveckling.
Vägledningsmodellen skall stödja arbetet med framställningen av
utbildningsplanen.
Huvudresultat: Denna uppsats presenterar en modell för samordnad utveckling. Modellen
har provats i en konkret situation och har därefter modifierats utefter de
erfarenheter/lärdommar vi fått från teoretiska och empiriska studier.
Utifrån vårt praktikfall - ett systemimplementeringsprojekt vid det
svenska företaget Modo Paper AB i Frankrike - har vi kommit fram till
följande slutsatser; för att utbildningsverksamheten skall vara
framgångsrik måste systemutveckling, verksamhetsutveckling och
kompetensutveckling följas åt. Kompetensutvecklingen hos människan
sker stegvis, det vill säga att utvecklingen sker i ett antal steg och för varje
steg ökar kompetensen. För att nå överensstämmelse och acceptans måste
tas hänsyn till alla deltagarna i utvecklingsmiljön och deras förhållande till
IT-systemet. Samtliga intressenter skall, i syfte att skapa motivation och
meningsfullhet, ha en gemensam uppfattning om hur utvecklingen skall
bedrivas. Slutligen bör finnas kännedom om de realiserbarhetspriniper
som råder för framtagandet av en utbildningsplan.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law