Show simple item record

dc.contributor.authorRudblad, Johanswe
dc.date.accessioned2002-12-07swe
dc.date.accessioned2007-01-16T16:54:55Z
dc.date.available2007-01-16T16:54:55Z
dc.date.issued2000swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1246
dc.description.abstractJag har i detta examensarbete behandlat Internetbanker och begreppet situationsanalys. Studiens syfte var att beskriva svenska bankers Internettjänster idag och att göra en situationsanalys och kortfattad framtidsvision av deras Internetbanker. För att kunna genomföra detta vände jag mig till två banker nämligen FöreningsSparbanken och SEB. Som situationsanalys valde jag en avgränsad SWOT-analys där jag endast behandlade möjligheter, hot, styrkor och svagheter. Jag genomförde personliga intervjuer och telefonintervjuer med olika intervjuguider som stöd. I resultatavsnittet redovisas de resultat jag kommit fram till som också utgör underlag för min diskussion. Slutsatserna av studien blev att Internetbankerna erbjuder likvärdiga tjänster idag som de traditionella bankkontoren och att utbudet av Internettjänster varierar något mellan bankerna. I SWOT-analysen framkom att möjligheterna för Internetbankerna var utveckling av tjänsteutbudet, teknologisk utveckling och den internationella marknaden. Hoten var konkurrens, låga inträdesbarriärer, substitut, databrott kontra säkerhet och otillräcklig attraktionskraft gentemot kundgrupper. Styrkor var tillgänglighet, säkerhet, erfarenhet och kompetens, resurser och tillgångar, lägre kostnader samt pedagogiken för erfarna användare. Internetbankernas svagheter innebar otillräcklig datakapacitet, utvecklingstid för nya tjänster, personlig rådgivning och pedagogik för oerfarna dataanvändare. Vidare i framtidsvisionerna framkom att antalet traditionella bankkontor ytterligare minskar, Internetbankskunderna ökar i antal, strategin för att nå målen blir av större betydelse.swe
dc.format.extent103489 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.titleSvenska Internetbanker- en aktuell beskrivning av bankernas Internettjänster och en situationsanalys av deras Internetbankerswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för informatikswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Informaticseng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid2496swe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record