Organisationskultur inom den kommunala hemtjänsten -En kvalitativ studie om hemtjänstpersonalens grundläggande antaganden, normer och värderingar
Abstract
Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva och analysera organisationskulturen, det vill säga grundläggande antaganden, normer och värderingar, inom den kommunala hemtjänsten ur hemtjänstpersonalens perspektiv.
Frågeställningar:
1. Hur ser hemtjänstpersonal på sina arbetsuppgifter?
2. Hur upplever personalen sin yrkesroll?
3. Hur ser de på samarbetet med andra yrkesgrupper?
Metod: En fokusgruppsdiskussion och fem observationer har gjorts och analyserats kvalitativt med meningskoncentrering som analysmetod.
Resultat: Det insamlade materialet gav oss olika teman som vi har placerat under de tre frågeställningarna. Under fokusgruppsdiskussionen delgav personalen oss sina tankar och värderingar kring livskvalitet, att ge praktisk och social omsorg, den egna synen på sitt arbete och på chefen, genus, status och samarbete med andra yrkesgrupper. Vår empiri har analyserats med hjälp av två huvudteorier såsom teori om organisationskultur samt symbolisk interaktionism. Det teoretiska begreppet social omsorg har hjälpt oss att förstå omsorgsarbetet. Med deltagande observationer som insamlingsmetod har vi kompletterat frågeställningen om samspelet med andra yrkesgrupper. I resultatet framgår det bland annat att undersköterskor och vårdbiträden värderar högt den sociala omsorgen, saknar ett större samarbete med andra yrkesgrupper inom hemtjänsten och anser att den massmediala bilden bidrar till en lägre status.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2008-06-11Author
Ennazih, Olga
Fransén, Kickan
Keywords
Hemtjänst
social omsorg
organisationskultur
subkulturer
Language
swe