dc.contributor.author | THERESE ANDERSSON | swe |
dc.contributor.author | SARA HELGESSON | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:22:22Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:22:22Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9776 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med detta examensarbete är att reda ut vad några lärare anser om bedömning av elever i år 1-3 i de
naturvetenskapliga ämnena. Våra huvudfrågor är; Handlar det om bedömning eller dokumentation av den
pågående verksamheten? Vad är det lärarna bedömer/dokumenterar? På vilka grunder bedömer lärarna?
Bedömer lärarna utifrån ideal -målen ifrån läroplaner och kursplaner eller ifrån målen med verksamheten i
klassrummet? Vad anser lärarna att konsekvenserna av ett införande av skriftliga omdömen med betygsliknande
karaktär medför? För att reda ut våra frågeställningar har vi valt att göra en kvalitativ intervjustudie. Vi har
intervjuat sex olika lärare och utifrån deras svar har vi tolkat och analyserat oss fram till ett resultat. Vi har även
genomfört litteraturstudier om allmän bedömning och bedömning i naturvetenskap. I resultatet framkommer
lärarnas uttalanden om begreppet bedömning, vad lärare uttrycker som grund för bedömning, hur lärares
bedömning av eleverna sker, samt vilka konsekvenser lärarna anser att ett införande av skriftliga omdömen för
yngre åldrar ska få. Vi har kommit fram till att lärarna dokumenterar och bedömer eleverna dels utifrån lärarnas
egen dokumentation men också utifrån elevernas dokumentation i form av till exempel portfolio och individuella
utvecklingsplaner. Lärarna tycker att det är svårt att bedöma inom naturvetenskapliga ämnen. Lärarna bedömer
utifrån alla situationer. Ett införande av skriftliga omdömen innebär ökad arbetsbörda för lärarna men kan
samtidigt ge en tydlighet gentemot vårdnadshavarna. Inom läraryrket är bedömning ett fenomen som alla
kommer i kontakt med. Det är därför viktigt att fundera och reflektera över vad det är som ska bedömas och vad
syftet med bedömningen är, speciellt när det inte finns några konkreta bedömningsunderlag för de tidigare
åldrarna.
== | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Bedömning | swe |
dc.title | "Jag har alltid ett bedömande öga men inte ett dömande" En undersökning av några lärares utsagor om bedömning i grundskolans tidigare år, 1-3 i de naturvetenskapliga ämnena. | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |