Varför blev jag inte godkänd? En studie över elever och lärares uppfattningar om varför elever inte uppnår målen för godkänt i matematik.
Abstract
Syfte
Syftet med vårt examensarbete är, att undersöka vilka föreställningar elever i år 8 och 9 på en skola i nordöstra
Göteborg har, angående varför de inte uppnår målen för godkänt i matematik, samt deras uppfattning om vad
som kan/hade kunnat göras annorlunda för att eleven idag skulle uppnå målen för godkänt i matematik. Vi
kommer samtidigt att undersöka vilka föreställningar som positiva nyckelpersoner (definierade av eleven) samt
elevernas nuvarande lärare har, gällande varför eleverna inte uppnår målen för godkänt i matematik, samt deras
respektive uppfattning av vad som hade kunnat/kan göras annorlunda för att eleven idag skulle uppnå målen för
godkänt i matematik.
Frågeställningar
· Vad är orsaken/orsakerna till att eleven har eller har haft problem med matematiken, enligt eleven, dess
nyckelperson och dess nuvarande lärare?
· När under sin skolgång, upplever eleven att hon/han har haft eller har problem med matematiken?
· Vad hade skolan eller eleven själv kunnat/kan göra för att eleven ska lämna grundskolan med godkänt
betyg i matematik, enligt eleven, dess nyckelperson och nuvarande lärare?
Metod
Vår studie bygger på kvalitativa intervjuer med elever och lärare på en medelstor skola i nordöstra Göteborg. Vi
inledde vår studie med att genomföra djupintervjuer med 3 elever i år 8 och år 9, som inte uppnår målen för
godkänt i matematik. Utifrån resultatet av dessa intervjuer utformade och genomförde vi intervjuer av elevernas
nuvarande lärare samt av en person per elev som påverkat eleven i en positiv riktning i matematiken.
Resultat
Enligt eleverna i vår studie finns det flera orsaker till varför de inte uppnår målen för godkänt i matematik. Brist
på självförtroende, brist på tid att räkna, skolk samt bristande arbetsro är dock de främsta orsakerna som eleverna
själva pekar på. Eleverna skyller inte sin situation på varken skola eller lärare utan tar mer eller mindre själva på
sig hela ansvaret för att de inte uppnår målen. Lärarnas orsaksförklaringar till varför eleverna inte uppnår målen
för godkänt i matematik skiljer sig i många avseenden från elevernas teorier. De pekar framför allt på elevernas
bristande grundkunskaper i matematik, hög frånvaro samt otillräckliga stödinsatser. Vi kan konstatera att det inte
finns en ensam orsaksförklaring till varför eleverna i vår studie inte uppnår målen för godkänt i matematik. Det
är ett komplext problem med många faktorer som spelar in.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Maria Billow
Emil Wall
Keywords
Matematik
Icke Godkänt
Elevuppfattningar
Interv
Language
sv