Invandrarbarns skolsvårigheter Vad kan det beror på?
Abstract
Syfte
Jag har valt att fördjupa mig i invandrarbarns skolsvårigheter för att jag anser att detta är ett stort problem och en
aktuell fråga. Mitt syfte är att ta reda på svårigheter och hinder i invandrarbarns språkutveckling och hur lärare
och pedagoger kan hjälpa dessa barn att klara av sina studier. De frågor som jag vill söka svar på är följande:
· Vilka svårigheter och hinder möter invandrarbarn i skolan?
· Vad har språk för betydelse för en individs inlärning?
· Hur kan lärare medverka och stimulera invandrarbarns språkutveckling i skolan?
Metod
För att genomföra mitt arbete har jag använt mig av litteraturstudier för att fördjupa mig i ämnet. Jag har valt att
göra en kvalitativ undersökning. Jag har intervjuat fem verksamma lärare i en invandrartätskola. Dessutom har
jag använt mig av olika statistiska material för att stödja mitt arbete.
Resultat
I Intervjuer med fem lärare på en skola i ett mycket invandrartätt område i Göteborg, tyder på att det finns olika
faktorer som på verkar invandrarbarns skolresultat. Det viktigaste är språket. När barn inte behärskar svenska
språket, är det svårt för dem att förstå och ta till sig kunskap.
Dessutom upplevde fyra av fem lärare att tiden inte är tillräcklig för att genomföra det som barnen behöver
utveckla. Kanske kunde invandrarbarn erbjudas fler timmar i skolan för att stimulera och utveckla sitt språk eller
för att få hjälp med läxor. Sådana timmar kunde ligga parallellt med fritidsverksamheten.
1
Degree
Student essay