Show simple item record

dc.contributor.authorLuksija, Amaraswe
dc.contributor.authorNilsson, Linaswe
dc.contributor.authorNyström, Annikaswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:15Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:15Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9764
dc.description.abstractSyfte Vårt huvudsakliga syfte med arbetet har varit att ta reda på vad det är som påverkar lärarna när de står inför valet av läromedel till sin undervisning. Vi har också tagit reda på om ett specifikt läromedel har visat sig vara ett bra verktyg för att eleverna ska nå de mål som finns i grundskolans styrdokument. Metod och material I vårt arbete har vi kommit fram till resultatet genom att kartlägga de besvarade enkätfrågorna som vi ställt till lärare och läromedelsförlaget Liber. Vi har också jämfört enkätresultaten med vår analys av ett specifikt läromedel. Analysen byggde i sin tur på ett flertal punkter ur de rådande styrdokumenten. Resultatet stärks av de teorier och tidigare forskning som vi tagit del av. Under arbetets gång har nya frågeställningar väckts, vilket är intressant för vårt kommande yrke samt för vidare forskning. Resultat Resultatet har visat oss att läromedel används med olika medvetenhet och att valet av läromedel sker på olika sätt och utifrån olika kriterier. Vi har kunnat se att ansvaret för både läromedlens innehåll och valet av läromedel utgörs av en tillit till alla inblandade parter. Av detta har vi dragit slutsatsen att läromedelsförlaget litar på lärarnas kunskaper och behov och lärarna litar på att läromedlen som finns på marknaden är av bästa kvalitet. Många lärare tycker inte att de läromedel de använder är ett bra verktyg för att eleverna ska nå strävansmålen, men de använder dessa läromedel ändå. Detta kan ge konsekvenser så som att eleverna inte når de uppställda målen. Samma följd kan det bli om läromedlet inte används fullt ut.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectläromedelswe
dc.subjectstyrdokumentswe
dc.subjectgranskaswe
dc.subjectStjärnsvenskaswe
dc.titleBlir man stjärna i svenska genom Stjärnsvenska ­ en studie kring läromedelsanvändningen i grundskolans tidigare år.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentG öteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record