Show simple item record

dc.contributor.authorSofia Blombergswe
dc.contributor.authorMalin Bakswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:21:57Z
dc.date.available2008-03-12T15:21:57Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9734
dc.description.abstractSyfte Studiens syfte är att undersöka hur kommunaliseringen av skolan har påverkat lärarnas handlingsutrymme. Vi vill se hur handlingsutrymmet har förändrats i och med att skolor nu själva skriver lokala kursplaner, vilket lärarna inte gjorde då Läroplanen för grundskolan 1980, Lgr80, gällde. Metod Vi har gjort en komparativ kvalitativ textanalys av 15 lokala kursplaner i svenska för år tre (se bilaga 1). Vi har funnit dessa lokala kursplaner på skolors hemsidor. Vi har delat upp skolorna i tre idealtyper och sedan jämfört dessa med varandra och även med Lgr80. Resultat Vi har i vår undersökning kommit fram till att lärares handlingsutrymme har ökat i och med den nya kursplanen, Lpo94, som var en följd av kommunaliseringen av skolan. Dagens nationella kursplaner ger lärare mer handlingsutrymme genom att de lokala kursplanerna ska utarbetas i skolornas arbetslag. Dessa lokala kursplaner kan därför variera från skola till skola. De lokala kursplaner vi har studerat liknade Lgr80 på många sätt och vi anser att kunskapskraven ligger på ungefär samma nivå. Trots detta var de lokala kursplanerna utformade på väldigt olika sätt. Sökord Decentralisering, kommunalisering, lokal kursplan, lärares handlingsutrymme, likvärdig skolaswe
dc.language.isosvswe
dc.titleDecentraliseringen - En jämförande studie mellan den kommunaliserade skolans lokala kursplaner och läroplanen för grundskolan 1980 (Lgr80)swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentG öteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record