Vilka faktorer påverkar elevernas motivation till sina studier?
Abstract
Sammanfattning: Syftet med den här studien är att visa på framgångsrika undervisningssätt för att öka
gymnasieelevers lust att lära, genom att knyta undervisningen närmare verkligheten. Vi vill med vårt
examensarbete kunna ge konkreta tips till yrkesverksamma samt blivande lärare, på hur man som lärare lättare
bibehåller lusten att lära hos sina gymnasieelever. Undervisningen i skolan skall inte endast omfatta
ämnesstudier kopplade till särskilda lärandemiljöer utan bör även inkludera kunskaper kopplade till det verkliga
livet. Studier har även visat att om undervisningen har en tydligare verklighetsanknytning ökar elevernas
motivation till lärande. Frågan vi ställt oss i detta examensarbete är hur man arbetar för att på bästa sätt lyckas
med denna konkretisering av undervisningen eller verklighetsanknytning av den samma. Undersökningen har
gjorts på tre gymnasieprogram på tre mot yrkeslivet profilerade gymnasieskolor där man sett tydliga signaler på
att eleverna haft en högre motivation än på motsvarande traditionella gymnasieprogram. Metoder som använts är
enkäter bland elever, djupintervjuer med lärare samt mer informella samtal med skolornas rektorer. Vår studie
visar att denna verklighetsanknytning har en mätbar positiv effekt samt att de undersökta teoretiska programmen
önskar ha mer tid för praktik såsom arbetsplatsförlagd utbildning (APU). Denna arbetsplatsförlagda utbildning
bör vara kontinuerlig under hela gymnasieprogrammet för att ge eleverna en röd tråd i utbildningen samt god
inblick i kommande yrkesområde. Vår studie visar även att de elever som inte väljer att fortsätta inom
profileringens tänkta yrken, upplever fördelar av de praktiska inslagen i utbildningen då de blir mer engagerade
och intresserade av de obligatoriska kärnämnena. Profileringen ger således berörda gymnasieelever en högre
grad av motivation.
Lärarna på de tre undersökta gymnasieskolorna arbetar aktivt med att integrera teori med praktik. De trycker på
vikten av sammanhang i undervisningen och tydliga kopplingar till livet utanför skolan. Lärarna tar ofta exempel
hämtade från dagens samhälle och de utgår från självupplevda anekdoter från tidigare yrkesliv utanför skolans
värld.
Vi visar i rapporten på flera framgångsrika sätt som man i skolan kan arbeta utifrån för att öka elevernas intresse
och lust att lära. Faktorer för en lyckad undervisning där elevernas studieintresse ökar tack vare en tydlig
koppling till verkligheten kan härmed sägas vara: att skapa scenarion som ger sammanhang, variation,
engagemang, utnyttjande av omgivande samhälle för studiebesök, APU och gästföreläsningar, konkretisera
undervisningen så den känns meningsfull, visa på relevansen och nyttan, försök göra lärandet lustfyllt.
i
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Sheri Mahmoudkhani
Maria Velasquez
Mats Johansson
Language
sv