Show simple item record

dc.contributor.authorFrida Albinsonswe
dc.contributor.authorLena Wahlström Wallinswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:21:49Z
dc.date.available2008-03-12T15:21:49Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9721
dc.description.abstractSyfte Vårt syfte var att undersöka huruvida det går att ha en likvärdig bedömning i ämnet spanska med dagens formulering av uppnåendemålen i den nationella kursplanen för moderna språk. Vidare ville vi undersöka hur den av Skolverket förväntade lokala planeringen av den nationella kursplanen ser ut och vilka strategier lärarna använder sig av för att säkerställa en likvärdig bedömning i ämnet spanska. Dagens formulering av uppnåendemålen i moderna språk ger ett stort utrymme för tolkning. Tanken är att formuleringarna ska ge utrymme för att lokalt kunna planera och anpassa undervisningen utifrån de lokala förutsättningarna. Ur ett likvärdighetsperspektiv uppstår dock problemet, som vi såg det, just vid tolkningen av målen. Vi frågade oss hur en likvärdig bedömning ska kunna existera med olika tillvägagångssätt och med uppnåendemål som ger utrymme för subjektiva tolkningar. Metod Vi använde oss av två metoder - dokumentanalys och intervjuer. Vår dokumentanalys bestod av elva lokala planeringar av kursplanen i moderna språk. Vi analyserade var och en av dem för att se huruvida de följer uppnåendemålen i kursplanen och jämfört planeringarna sinsemellan. Vi valde att utgå från Skolverkets Allmänna Råd för att se om de lokala planeringarna stämde överens med förväntningarna på hur arbetet på lokal nivå ska bedrivas. För att förstå hur lärarna resonerade kring ämnet och ta reda på vilka strategier de använde sig av gjorde vi fyra intervjuer. Resultat Vårt resultat visade att så som uppnåendemålen ser ut idag skulle man kunna närma sig en likvärdig bedömning om det fanns praktiska förutsättningar. Den främsta nyckeln för att nå dit är genom samarbete, vilket brister ute i verksamheterna. Problemet med formuleringarna är, enligt oss, att en subjektiv tolkning av målen riskerar att bli dominerande vid bedömningen. Svaret på vårt syfte blev att en likvärdig bedömning i ämnet spanska med dagens formulering av uppnåendemålen kan, som vi ser det bara uppnås genom samarbete.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectRättvis och likvärdig bedömningswe
dc.subjectlokala bearbetninswe
dc.titleRättvisa och likvärdiga betyg - ¿Una posibilidad? På vilket sätt går det att ha en likvärdig bedömning i ämnet spanska med dagens formulering av uppnåendemålen?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record