Pedagogisk dokumentation eller dokumentation av den pedagogiska verksamheten?
Abstract
Bakgrund
Det började med ett intresse för pedagogisk dokumentation och vilken funktion den kunde ha för
verksamheten i förskolan. Utgångspunkten togs i utvecklingspedagogiken men fokus kom att ligga på
Reggio Emiliafilosofin.
Syfte, frågeställningar och metod
Syftet med studien var att undersöka vad som kan vara utmärkande för Reggio Emiliafilosofin och en
Reggio Emiliainspirerad pedagog. Vidare fanns en eftersträvan att utifrån de i läroplanen för förskolan
uttryckta strävandemålen, att verksamheten ska ta sin utgångspunkt i barnens intressen och
erfarenheter, undersöka hur detta kunde ske i en av Reggio Emiliafilosofin inspirerad regi. Syftet
avsågs att besvaras genom tre delar bestående av litteraturstudier, intervjuer och deltagande
observationer och tre frågeställningar: Vilka likheter och skillnader finns mellan de båda pedagogiska
riktningarna Utvecklingspedagogiken och Reggio Emiliafilosofins syn på pedagogisk dokumentation?
Vad utmärker en Reggio Emiliainspirerad pedagogs syn på pedagogisk dokumentation i jämförelse
med en pedagog utan en uttalad pedagogisk profil? Kan barns digitala bilder ge pedagogen svar på hur
man som pedagog kan ta sin utgångspunkt i deras tankar, intressen och frågor vid uppstarten av ett
tema/projekt?
Resultat och didaktiska konsekvenser
Resultatet visade på att det finns både väsentliga likheter och skillnader mellan
utvecklingspedagogiken och Reggio Emiliafilosofin. Det som utmärker en Reggio Emiliainspirerad
pedagogs syn på pedagogisk dokumentation är medvetenheten de får genom reflektion. Om man gav
barnen ramar inom temat/projektet och en uppgift som var kopplad till det kunde man använda sig av
barnens bilder och deras tankar för att utifrån reflektionen kring dessa veta hur man skulle gå vidare i
temat/projektet. Dock upptäcktes stora svårigheter med att låta bilderna utgöra själva utgångspunkten
vid uppstarten av ett tema/projekt. Att använda dokumentationen för reflektion är själva definitionen
för pedagogisk dokumentation och det som skiljer pedagogisk dokumentation från dokumentation av
den pedagogiska verksamheten.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Kajsa Ljungqvist
Frida Fälthammar
Keywords
Pedagogisk dokumentation
Reggio Emiliafilosofin
Language
sv