dc.description.abstract | Syfte, huvudfråga, metod och material, resultat, betydelse för läraryrket
Syftet med examensarbetet är att konstruera massagesagor utifrån vald massageteknik, pedagogiskteori,
barnboksteori samt att motivera bruket av massagesagor i skolan utifrån tidigare forskning om massagens
fysiologiska, sociala och emotionella effekter. Via en rad olika massagesagor har vi valt att undersöka
massagesagans olika inverkning aspekter och effekter.
Massagens fysiologiska, emotionella och sociala effekter redogörs för samt kopplas till styrdokument och
lärandeteorier Examensarbetet utgår ifrån fyra av de massagesagor vi skrivit både ur görande perspektiv samt
innehållsperspektiv. Vi fokuserar på rörelsernas betydelse samt sagans uppbyggnad. Flera forskare talar för att
massagen har positiva effekter på individen vilket bidrar till ett gott lärandeklimat i klassrummet.
Examensarbetet fokuserar på våra massagesagor ur olika perspektiv. Dessa är förankrade i pedagogiska teorier,
barnboksteori samt massagens fysiologiska, sociala och emotionella aspekter.
Vi belyser massagen ur ett historiskt perspektiv för att sedan övergå till hur den utvecklats fram till idag. Den
massageteknik vi främst belyser är klassisk svensk massage, då vi anser att detta är den tekniken vi främst utgår
ifrån i våra massagesagor. Arbetet är upplagt så att det finns en tydlig struktur från massage i allmänhet till
massage i skolan. Störst fokus ligger dock på massage ur ett skolperspektiv då vi anser att det är viktigast för vår
kommande yrkesprofession. I arbetet finns kopplingar till styrdokument samt annan relevant litteratur. Vi har en
gedigen litteraturgenomgång där vi redogör för all den litteratur, samt förlag och författare vi använt oss av. | swe |