Kan läsdagbok vara ett hjälpmedel till den tysta läsningen?
Abstract
Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur fyra pedagoger och en klass med 8 elever
upplever läsdagboksmetoden. Gynnar metoden språkutvecklingen, eller den så
kallade läs- och skrivprocessen. Detta satt i relation till traditionell läs- och
skrivutveckling.
.De övergripande frågeställningarna är: På vilket sätt skiljer sig denna metod från
ett traditionellt arbetssätt inom läs- och skrivutvecklingen? Hur resonerar
pedagoger kring arbetssättet med läsdagboksmetoden? Hur uppfattar elever
arbetet med läsdagboksmetoden?
Metod och material: Vår studie är kvalitativ. Vi har intervjuat fyra pedagoger, praktiserat vår metod i
en av de intervjuades klass, då eleverna har skrivit läsdagbok som kopplats till
läsningen av en skönlitterär bok. Utöver det har eleverna även besvarat enkäter.
Dessa kopplar vi till vår teorianknytning.
Resultat:I vår studie har vi kommit fram till att tre av fyra informanter anser sig ha
arbetat med vår metod någon gång under deras verksamhet. Informanterna
ställer sig positiva till metoden Vi ser även att elevernas skrivande har
utvecklats.
Betydelse för läraryrket: Vårt arbete visar att elever tycker olika om olika läs- och skrivmetoder.
Pedagoger kan få en ökad förståelse för eleverna trots, uttalat missnöje med
olika metoder. Dessutom kan pedagogerna förstå att eleverna, ändå utvecklas i
den dagliga läs- och skrivträningen.
Degree
Student essay