Den frivilliga informationens användbarhet -En studie av utvecklingen i Tescos årsredovisning
Abstract
Bakgrund och problem: Dagens redovisning har allt mer utvecklats till ett informationssystem och
företagen förväntas att, förutom den lagstadgade informationen, lämna ytterligare och
kompletterande frivillig information. Årsredovisningen är det mest heltäckande dokumentet över
företags verksamhet som finns tillgängligt för allmänheten och får därför anses som det huvudsakliga
upplysningsverktyget. Problemet idag är inte att företag utesluter information av frivillig karaktär
utan snarare att den information som lämnas riskerar att bli allt för omfattande och många gånger
svårtolkad. Då utvecklingen går mot en alltmer innehållsrik informationsgivning är det av stor vikt att
rapporterna är tillförlitliga och relevanta.
Syfte: Studien syftar till att visa hur den frivilliga informationen har förändrats i årsredovisningen
över tid och att analysera denna förändring med avseende på användbarheten för företagens
intressenter. Rapporten syftar vidare till att belysa områden som företaget anser vara så viktiga att de
tas upp i årsredovisningen samt att se hur de olika områdena behandlats över tid.
Avgränsningar: Frivillig information kan erhållas från en mängd olika källor. Det är dock den
frivilliga informationen som presenteras i bolagets viktigaste rapport, årsredovisningen, som granskas
i denna studie.
Metod: Studien är en dokumentstudie och har genomförts som en kvalitativ textanalys. Det
empiriska materialet har samlats in från årsredovisningar och analyserats utifrån befintliga teorier och
tidigare forskning på området.
Resultat och slutsatser: Kvaliteten på redovisningen för så väl användarvänligheten som för
användbarheten har förbättrats över tid. Den frivilliga informationen som företaget lämnar är mer
heltäckande och ger fler intressenter möjlighet att använda sig av den. Hög tillväxt, storlek, bransch,
internationell verksamhet, liststatus och byte av redovisningssystem är samtliga faktorer som på ett
eller annat sätt har påverkat företaget under den för studien aktuella tidsperioden. Dessa faktorer
bidrar till en ökad informationslämning. Majoriteten av användarnas informationsbehov är uppfyllt
men det finns fortfarande områden att arbeta med.
Förslag till fortsatt forskning: Genomföra studien på ett eller flera svenska företag. Även
intressant att jämföra den frivilliga informationen från flera företag med samma förutsättningar.
Analysera den information som inte kan förklaras med hjälp av teorierna och ta reda på varför den
lämnas och för vem den avses.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2008-02-13Author
Sandberg, Martin
Sjögren, Martina
Sohrabi, Marjam
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
07-08-36M
Language
swe