NÄRVARO I MUSIKEN From practise to presence
How to be in the Moment of Music Making: from practice to presence
Abstract
Detta arbete utforskar samspelet mellan det skrivna partituret och den levande musikaliska
närvaron i framförandet av Joel Lundbergs pianoverk Music From a Room. I arbetet undersöks hur
ett verk kan förmedla närvaro, både för den som spelar och för lyssnaren, samt hur pianisten kan
skapa ett nära förhållande till verket för att fördjupa den musikaliska upplevelsen.
Uppsatsen utgår från ett konstnärligt utövarperspektiv där fokus ligger på min egen process som
pianist och hur jag har närmat mig Music From a Room. Genom en konstnärlig journal och
ljudexempel från arbetet med stycket The Catalyst dokumenteras och analyseras processen med att
balansera teknisk precision och känslomässig inlevelse. Journalen erbjuder insikter i hur olika
tillvägagångssätt påverkar både musiken och min relation till den under instuderingsfasen.
Arbetet har resulterat i en inspelning av albumet Music From a Room, och i uppsatsen reflekterar
jag över den konstnärliga processen bakom detta. Centrala frågor är hur tekniska och emotionella
aspekter samverkar för att skapa närvaro i musiken, samt hur tolkningen kan fördjupa musikerns
upplevelse.
Uppsatsen argumenterar för att den konstnärliga processen inte endast handlar om att förverkliga
notbilden, utan om att levandegöra musiken genom en dynamisk växelverkan mellan teknik och
närvaro. Detta gör musiken till en personlig och meningsfull upplevelse för både utövaren och
lyssnaren.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2025-08-21Author
Stenbäcken, Kalle
Keywords
Pianospel, gestaltning, interpretation, inspiration, närvaro, tolkning
Language
swe