• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitaliseringens påverkan på revisionsarbete och kundrelationer i medelstora byråer

Sammanfattning
Uppsatsen syftar till att undersöka hur artificiell intelligens (AI) och digitalisering påverkar revisionsarbetet i medelstora revisionsbyråer. De fyra centrala områden som undersöks inom revisionsarbetet är: arbetsprocessen, kundkommunikation, kundrelationer och revisorns yrkesroll. Följande studie har genomförts med en kvalitativ metodansats baserad på tio semistrukturerade intervjuer med revisorer från olika medelstora byråer i Sverige. Studiens resultat tyder på att digitala verktyg såsom Fortnox, Data Sniper och Diffinder effektiviserar delar av revisionen, trots detta upplever många revisorer från medelstora byråer att de manuella momenten kvarstår och att AI fungerar främst som ett stöd. Kommunikationen med klienter har förändrats från fysiska möten till mer digital interaktion, vilket skapar möjligheter till ökad tillgänglighet, men samtidigt utmaningar i att upprätthålla förtroendefulla kundrelationer. Revisorns yrkesroll förändras gradvis genom ett mer kommunikativt ansvar, dock är inte förändringen fullt genomförd i praktiken.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/89252
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
Student essay (963.6Kb)
Datum
2025-08-11
Författare
Da Silva Marques, Edna Rosana
Hussein, Malak
Nyckelord
Artificiell intelligens
digitalisering
revision
yrkesroll
kommunikation
arbetsprocesser
kundrelation
Serie/rapportnr.
Redovisning
25:12
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV