Digitaliseringens påverkan på revisionsarbete och kundrelationer i medelstora byråer
Abstract
Uppsatsen syftar till att undersöka hur artificiell intelligens (AI) och digitalisering påverkar revisionsarbetet i medelstora revisionsbyråer. De fyra centrala områden som undersöks inom revisionsarbetet är: arbetsprocessen, kundkommunikation, kundrelationer och revisorns yrkesroll.
Följande studie har genomförts med en kvalitativ metodansats baserad på tio semistrukturerade intervjuer med revisorer från olika medelstora byråer i Sverige.
Studiens resultat tyder på att digitala verktyg såsom Fortnox, Data Sniper och Diffinder effektiviserar delar av revisionen, trots detta upplever många revisorer från medelstora byråer att de manuella momenten kvarstår och att AI fungerar främst som ett stöd. Kommunikationen med klienter har förändrats från fysiska möten till mer digital interaktion, vilket skapar möjligheter till ökad tillgänglighet, men samtidigt utmaningar i att upprätthålla förtroendefulla kundrelationer. Revisorns yrkesroll förändras gradvis genom ett mer kommunikativt ansvar, dock är inte förändringen fullt genomförd i praktiken.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2025-08-11Author
Da Silva Marques, Edna Rosana
Hussein, Malak
Keywords
Artificiell intelligens
digitalisering
revision
yrkesroll
kommunikation
arbetsprocesser
kundrelation
Series/Report no.
Redovisning
25:12
Language
swe