Smarta Hamnanlöp: Intressenters inställning till ett Just-in-Time baserat hamnanlöp
Abstract
Sjöfarten utgör en betydande del av Sveriges handelsflöden, och i takt med att handeln har vuxit och miljökraven skärpts, har behovet att effektivisera fartygsanlöpen ökat. Hamnanlöpen inom trampsjöfarten kännetecknas av först till kvarn principen vilket skapar ett beteende där rederier färdas i hög hastighet och förbrukar mer bränsle i syfte att anlöpa hamn tidigt för att sedan ankra och invänta ledig kapacitet i hamnen. Smarta hamnanlöp är ett system som kan minska bränsleförbrukningen genom att fartyg kan hålla en lägre fart och anlöpa Just-in-Time till hamnen när ledig kapacitet finns tillgänglig.
Syftet med denna uppsats är att undersöka olika intressenters inställning till införandet av smarta hamnanlöp. För att besvara detta genomfördes en kvalitativ studie baserat på åtta semistrukturerade intervjuer. Det empiriska materialet analyserades sedan med stöd av relevanta teorier, bland annat Just-in-Time, slow-steaming, digitalisering och agentteorin.
I resultatavsnittet framgår att intressenterna generellt delar en förståelse för behovet av en förändring i hur fartygsanlöp genomförs, men hur förändringen ska genomföras skiljer sig mellan intressenterna. De skillnader som identifierats grundas i hur intressenterna påverkas av digitala, ekonomiska och geografiska faktorer vid en implementering av smarta hamnanlöp. Dessa faktorer medför skillnader i vilka för- och nackdelar de olika intressenterna upplever.
Uppsatsens slutsats är att intressenterna är positivt inställda till de miljö- och planeringsmässiga fördelar som smarta hamnanlöp kan medföra men ser olika på hur en implementering hade påverkat deras affärsmodeller. Rederierna uttrycker en oro för ekonomisk förlust, hamnarna uttrycker en oro för motstånd ibland den operativa personalen mot digitalisering och skeppsagenterna uttrycker en oro över att arbeta med flera system parallellt för samma information.
Degree
Student essay
Other description
Maritime transport constitutes a significant part of Sweden’s trade flows. As trade volumes have increased and environmental regulations have become stricter, the need to improve the efficiency of port calls has therefore intensified. Port calls within tramp shipping are typically governed by the “First come First serve” principle. This often results in a behavior where shipping companies travel at high speeds and consume more fuel in an attempt to arrive early at the port, only to anchor and wait for available capacity. Smart Port Calls is a system designed to reduce fuel consumption by enabling vessels to travel at lower speeds and arrive Just-in-Time, when berth availability is ensured.
The aim of this thesis is to examine the perspectives of various stakeholders on the implementation of Smart Port Calls. To achieve this, a qualitative study was conducted based on eight semi-structured interviews. The empirical material was analyzed using relevant theoretical frameworks, including Just-in-Time, slow-steaming, digitalization, and the agency theory.
The results section shows that stakeholders generally share an understanding of the need for a change in how port calls are conducted, but differ in their views on how this change should be implemented. The identified differences stem from how stakeholders are affected by digital, economic, and geographical factors in relation to the implementation of Smart Port Calls. These factors lead to variations in the perceived advantages and disadvantages among the different stakeholder groups.
The conclusion of the thesis is that stakeholders express a positive attitude toward the environmental and planning-related benefits of Smart Port Calls, but differ in their views on how the implementation would impact their business models. Shipping companies express concerns about potential financial losses, ports highlight resistance among operational staff to digitalization, and shipping agents worry about the need to work with multiple systems for the same information.
Date
2025-08-08Author
Wahlman, Erik
Christiansson, Isak
Series/Report no.
Logistik 2025:14
Language
swe