• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish, Multilingualism, Language Technology / Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi
  • Kandidatuppsatser (Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish, Multilingualism, Language Technology / Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi
  • Kandidatuppsatser (Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dåliga stavare eller fel undervisningsmetoder? En analys av tigrinjatalande vuxenelevers stavningsproblem

Abstract
Den här uppsatsen försöker besvara varför andraspråkselever med tigrinja som L1 har så svårt att stava. Tigrinja skiljer sig från de flesta andraspråk i Sverige genom att skrivas på ett syllabiskt skriftspråk och inte ett alfabetiskt. Skriften kallas ge´ez och dess tecken fidel. En fidel består av en konsonant med en inbyggd diakritisk vokal. Huvudfrågan är om förstaspråkets ortografi påverkar stavningen på andraspråket och undersöker om det förekommer fler felstavningar i ord som innehåller fonem som saknas i tigrinjan, ord som bryter mot tigrinjans fonotaktiska regler och om det förekommer ortografisk transfer genom direktöversättning från fidel till svenska grafem. Fyra SFI-elever på kurs C och D fick göra ett diktamenstest med nonord. I samband med testet intervjuades också testdeltagarna om vilken strategi de använt för att lösa uppgiften att stava ord de aldrig hört förut. Testet analyserades kvalitativt genom hypotetisk-deduktiv metod, där hypoteser först formulerades baserat på tigrinjans och svenskans fonologi och fonotax och därefter testades felstavningar mot hypoteserna. Felstavningarna utgjordes främst av felval av vokal samt inskottsvokaler i konsonantkluster. Transfer från fidel förekommer i liten grad i materialet medan inflytande från tigrinjans stavelsestruktur i högre grad kan ses i stavfelen. Uppsatsen anknyter till internationell forskning om samband mellan litteracitet, ortografi och fonemisk medvetenhet och har ett psykolingvistiskt perspektiv.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/89217
Collections
  • Kandidatuppsatser (Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi)
View/Open
Uppsats (1.021Mb)
Date
2025-08-08
Author
Ross, Elin
Keywords
tigrinja
fonologisk medvetenhet
ortografi
stavning
nonord
litteracitet
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV