Search
Now showing items 1-10 of 19
Skrivlärande med hjälp av LTG metoden – En kvalitativ undersökning i två skolor
(2012)
Sammanfattning
Vi har valt att i denna uppsats rikta in oss på elevers skrivutveckling och har fått inspiration
till vår undersökning utifrån en specialiseringskurs om elevers läs- och skrivutveckling. För
att få svar på ...
Lärarens roll i en-till-en projekt
(2011)
Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur man förbereder lärare inför
att börja jobba med en-till-en projekt. Vi har gjort en stickprovskontroll på en skola som
nyligen har infört en-till-en projekt. Vi ...
Skolans mångtydiga grund: En intervjustudie om sju gymnasielärares uppfattningar gällande begreppet demokrati i läroplanen GY11
(2014)
Syftet med studien var att redogöra för hur sju lärare i Göteborgsområdet uppfattar formuleringar kring
begreppet demokrati i läroplanen för gymnasieskolan 2011 (GY11). Syftet motiverades mot bakgrund av att
läroplanen ...
Det komplexa läraryrket – en studie om sex lärares yrkesvardag och dess huvudmannaskap
(2013)
Sammanfattning
Syfte
Syftet med denna studie är att undersöka hur läraryrket ser ut för sex lärare med två olika huvudmän, och
undersöka vilka faktorer det är som styr och påverkar deras yrkesvardag. Finns det likheter ...
Likheter och skillnader mellan två lärares matematikundervisning om ental och tiotal inom ramen för årskurs två i Sverige och Libanon Rapport nummer: Ht-2611-015
(2011)
Vi har valt att analysera två lektioner om ental och tiotal i årskurs 2 i matematikundervisning
mellan två länder, Libanon och Sverige. Vårt syfte är att få en inblick i likheter och
skillnader i ett visst moment ...
Vilka kunskaper bör lärare ha för att bemöta barn med diabetes typ1 ur skolsköterskas perspektiv.
(2012)
Syfte:
Vårt syfte med arbetet är att ur skolsköterskans perspektiv belysa kraven på lärarnas
kunskaper för att kunna bemöta de behov barn med diabetes typ 1 har i skolan.
Teori:
Pedagogik som behandlar underlättning av ...
”Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt” en kvalitativ studie av åtta högstadielärares syn på islamofobi och arbetet med islamofobiska konflikter i skolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2014)
Abstract
Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01
Titel: ”Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt” - en kvalitativ studie av åtta högstadielärares syn på islamofobi och arbetet med islamofobiska ...
Ett annat sätt att undervisa - Naturbrukspedagogers erfarenheter av att använda djur i undervisningen
(2011)
Sammanfattning
Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärare på ett naturbruksgymnasium ser på användningen av djur i undervisningen. Arbetets tre
huvudfrågor är:
Hur ser naturbrukslärarna, utifrån sin yrkesprofession, ...
Datoranvändning i skolan – ur lärarnas synvinkel
(2014)
Sammanfattning
Studien är inriktad på datoranvändningen i skolan och hur undervisningen förändrats från lärarnas perspektiv.
Syftet är även att undersöka lärarnas inställning till datoranvändningen och hur de ser på sin ...
Konkurrens ur ett lärarperspektiv – lärares uppfattningar om hur konkurrensen mellan skolor påverkar deras yrkesroll
(2011)
Sammanfattning:
Syftet med detta arbete är dels att redogöra för hur konkurrenssituationen har uppstått och hur verksamheten
påverkas, och dels att undersöka verksamma lärares åsikter och upplevelser av konkurrenssituationen ...