Search
Now showing items 1-8 of 8
Den estetiska matematiken i förkolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Den estetiska matematiken i förskolan - En kvalitativ studie om hur estetiska
uttrycksformer används för att understödja förskolebarns grundläggande matematikförståelse
Författare: Daniel Eriksson & Carina ...
"Man går i skolan för att lära sig, man går ju inte i skolan för att leka". Ett examensarbete om lek i skolans tidigare år.
(2008)
Syfte
Studiens syfte var att undersöka lek som en del av den pedagogiska verksamheten i skolans tidigare år. Genom
tre frågeställningar lyfter studien fram, analyserar och diskuterar hur skolvardagen ser ut med lek i fokus ...
Restaurang- och kökslärares syn på upplevelseproduktion i lärandet. En studie om att bemöta och tillfredställa elevens fem sinnen
(2008)
Sammanfattning
Denna studie baseras på några yrkeslärares uppfattningar om bemötande och upplevelse-
skapande i undervisningen, för att utveckla elevens lärande i det postmoderna samhället.
Syftet med undersökningen var ...
I lekens värld en studie kring några pedagogers och föräldrars syn på lek och dess betydelse för lärande, språkutveckling och könsidentitet
(2008)
Syfte
Huvudsyftet med denna undersökning är att ta reda på vad lek har för betydelse för barns lärande och sociala utveckling.
Syftet är också att undersöka om lek och leksaker har någon betydelse för barnets val av ...
"Jag har inte lärt mig något jag inte kunde förut!" en kvalitativ studie om hur barn lär sig sett ur barns perspektiv
(2008)
Vi har i den här uppsatsen fokuserat på barn och hur de lär sig. Utgångspunkten är att försöka
skildra lärandet ur barns perspektiv. Att upptäcka hur barn själva uppfattar sitt lärande istället
för hur vi vuxna tror att ...
Lekens betydelse för lärande och utveckling utifrån pedagogens perspektiv En kvalitativ studie gjord på Montessori och Reggio Emilia förskolor
(2008)
Syfte: Vårt syfte med detta examensarbete är att vi vill skaffa oss en uppfattning om hur
pedagogerna på Reggio Emilia samt Montessori förskolor ser på lekens betydelse för
utveckling och lärande. Vi vill också ta reda på ...
Musikal med barn. Strategier i arbetet med ett musikalprojekt.
(2008)
Denna studie syftar till att klargöra vilka strategier som används i arbetet med ett
musikalprojekt. Genom att göra en fallstudie, vilken bestod i att själva skriva, repetera in och
sätta upp en barnmusikal, ville vi iaktta ...
En läxa för livet - En intervjustudie av fyra lärares uppfattningar om läxor
(2008)
Syfte
Syftet med denna undersökning var att förstå om läxor kan fungera som ett redskap för lärande i en skola präglad
av interaktionistiska lärandeteorier. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån ...