Search
Now showing items 1-10 of 26
Den fria lekens betydelse för utveckling av barns sociala samspel
(2011)
Huvudfråga: Vilket innehåll har barns lekar i förskolan?, Hur inleds och avslutas lekar i förskolan? Vilka
sociala ordningar och maktstrukturer blir synliga i leken i förskolan?
Metod och material: I min studie har jag ...
”VÅGA DIREKT” Ett musikaliskt fortbildningspaket för pedagoger inom förskolan
(2011)
Syftet med uppsatsen är skapande och utvärdering av ett musikaliskt fortbildningspaket som riktar sig till
pedagoger inom förskolan. Paketet är utvecklat på en musikaliskt grundläggande nivå och riktar sig till de som
har ...
Jakten mot en lyckad samling -en kvalitativ undersökning om hur en lyckad samling i förskolan kan se ut
(2011)
Syfte
Syftet med detta arbete är att ta reda på hur en lyckad samling kan se ut. Vad den innehåller och vad
pedagogerna själva har för roll i en lyckad samling. Vad är det som skiljer en lyckad samling från en mindre
lyc ...
Språket eller språkens betydelse – En kvalitativ undersökning av pedagoger och föräldrar i två flerspråkiga förskolor
(2011)
Sammanfattning:
Syftet och frågeställningarna med detta examensarbete var att undersöka varför föräldrar väljer att placera
sitt barn på en flerspråkig förskola samt varför pedagoger väljer att arbeta på en flerspråkig ...
Identitetsutveckling i förskolan. En studie om hur pedagoger kan stödja.
(2011)
Sammanfattning
Denna uppsats behandlar begreppet identitet med fokus på vad pedagoger i förskolan arbetar med för att gynna
barns identitetsutveckling och de eventuella konsekvenser som uppstår för barnen i samband med ...
Elevhälsoteam – en studie om specialpedagogiskt stöd i förskolan
(2011)
Sammanfattning:
Syftet med vår studie är att undersöka hur ett elevhälsoteam arbetar och vilken betydelse elevhälsoteamet kan
ha för förskolans verksamhet men också vilket specialpedagogiskt stöd som förskollärarna erfar ...
Utomhuspedagogik- en naturlig upplevelse
(2011)
Sammanfattning:
Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka och beskriva hur utomhuspedagogik kan bidra till barns lärande
och utveckling. Genom att empiriskt undersöka hur verksamma pedagoger samt forskare uttrycker ...
Omsorg och lärande – en kvalitativ studie om pedagogers tankar kring omsorgssituationer
(2011)
Sammanfattning:
Vårt syfte med vår uppsats är att ta reda på hur pedagoger tänker i omsorgssituationer. Vi vill se om det finns en
yttre påverkan som gör att pedagogerna inte agerar som de vill och ska. Vi vill att pedagogerna ...
Barns fysiska lärandemiljöer i förskolan - En jämförelse mellan Reggio Emilia inspirerade förskolor och traditionella förskolor
(2011)
Sammanfattning:
Syftet med studien är att se hur miljön är planerad för barnen i förskolan 1-5år. Studien är från ett antal
traditionella förskolor samt Reggio Emilia inspirerade förskolor. Skiljer sig pedagogernas sätt ...
Lekande lätt? – en studie kring hur pedagoger i förskola ser på lek- och samspelssvårigheter
(2011)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i förskola ser på lek- och samspelssvårigheter hos barn
samt hur de arbetar för att skapa möjligheter till lek och samspel i barngruppen.
Metod och genomförande: ...