Search
Now showing items 1-8 of 8
Barns inflytande och kvalitet i förskolans vardag
(2010)
Sammanfattning
Syftet med denna studie är att undersöka verksamma pedagogers uppfattning av barns inflytande i förskolans
vardag samt vad de anser att barn har inflytande över i den samma. Studien har också riktat sig mot ...
Den pedagogiska inomhusmiljön - En jämförelse mellan svenska förskolor och förskolor inom italienska Reggio Emilia filosofin
(2010)
Sammanfattning:
Vi har i detta arbete studerat inomhusmiljön i tre svenska förskolor och tre förskolor i Reggio Emilia ur ett
jämförandeperspektiv. Syftet med arbetet har varit att beskriva de olika förskolornas inomhusmiljöer, ...
We co-operate to build a partnership. En jämförande uppsats om samverkan mellan förskollärare och föräldrar i Australien och i Sverige
(2010)
Syfte
Syftet med denna studie är att undersöka hur australiensiska förskollärare arbetar i förskolan med att samverka med
barns föräldrar. Det är även att få en djupare förståelse för likheter och skillnader mellan deras ...
Lasersvärd och Bolibompa
(2010)
Mitt syfte med den här uppsatsen är att ta reda på om datorspel kan användas i förskolan som ett pedagogiskt
verktyg. Genom att spela två datorspel och analysera dem har jag kommit fram till att man inte kan avfärda
datorspel ...
Barns inflytande – Exempel från praktiken om barns delaktighet i förskolan
(2010)
Mitt huvudsyfte för uppsatsen har varit att undersöka hur barns inflytande och delaktighet kan
se ut på en förskola och hur det kan vara betydelsefullt för lärandeprocessen. För att nå mitt
syfte har jag genomfört en ...
Inomhusmiljön. En studie om pedagogernas resonemang kring inomhusmiljöns utformning på Reggio Emilia inspirerade förskolor utifrån barns lärande och utveckling
(2010)
Sammanfattning:
Syftet med vårt arbete är att undersöka och beskriva hur inomhusmiljön på ett antal svenska förskolor
inspirerade av Reggio Emilia filosofin är organiserad. Vi vill studera detta utifrån den filosofi förskolan ...
Handdockan i förskolans praktik
(2010)
Sammanfattning
Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter handdockan har som pedagogiskt redskap i förskolan.
Utifrån detta har tre frågeställningar formulerats:
• Hur använder pedagogerna handdockan i sitt ...
Tecken som ett kommunikationsmedel – en fallstudie om hur tecken används för att kommunicera i leksituationer
(2010)
Sammanfattning
Problemområde: Problematiken studien baseras på är de svårigheter som kan uppstå innan de allra yngsta
barnen i förskolan har lärt sig att tala. Därför ska denna studie titta på ett arbetslag i förskolan, ...