Search
Now showing items 1-10 of 11
Lärarens roll i en-till-en projekt
(2011)
Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur man förbereder lärare inför
att börja jobba med en-till-en projekt. Vi har gjort en stickprovskontroll på en skola som
nyligen har infört en-till-en projekt. Vi ...
Varför använder inte lärare förlagsproducerade digitala läromedel? Eller gör de det?
(2011)
Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare i grundskolans tidigare år (F-6), som använder sig av
Informations och kommunikationsteknologi (IKT) i sin undervisning, förhåller sig till förlagsproducerade
digitala ...
Dator i skolan – En kartläggning av Datorn och Internets potential i undervisningssammanhang.
(2011)
I ett samhälle i ständig förändring och utveckling utgör datorerna en stor del av människors vardag. Således bör de även
finnas i dagens klassrum och utgöra en naturlig del av undervisningen. Därmed förbereds eleverna inför ...
IKT eller inte? En kvalitativ studie om vilka faktorer som är viktiga för några pedagoger i Göteborgs kommun vid implementering av IKT verktyg i skolverksamheten
(2011)
Sammanfattning:
Denna uppsats kommer att beskriva två modeller för faktorer som påverkar huruvida IKT-verktyg implementeras
i läranderelaterade aktiviteter eller inte. Syftet med uppsatsen har varit att undersöka huruvida ...
”Det handlar om syn på lärande” — en studie av samhällslärares syn på IKT i undervisningen
(2011)
Informationsteknologin är omkring oss; överallt används, utvecklas och kasseras verktyg som hjälper oss hantera
information. På internet hittar vi texter från olika samhällsgrupper och en mångfald av information. Detta ...
Inte utan min dator, en uppsats om användandet av digitala hjälpmedel i elgitarrunder- visning på gymnasiet
(2011)
Sammanfattning:
Syftet med denna uppsats är att försöka ge en överblick över de olika digitala hjälpmedel som finns att tillgå för
undervisningen i elgitarr och hur dessa används samt hur de relaterar till de mål som finns ...
Hur påverkas lärare genom kompetensutveckling inom IKT? En studie huvudfokus på PIM
(2011)
Våra frågor som vi fokuserar kring är följande:
Har PIM påverkat lärarnas användande av digitala verktyg i undervisningen?
Vilken attityd har läraren till PIM?
Förändras attityder till digitala verktyg efter genomgången ...
Slöjd och IKT – möjligheter att lära slöjd med hjälp av IKT
(2011)
Sammanfattning
I slöjdämnet läggs i stor utsträckning fokus på vad eleverna tillverkar och inte så mycket på
vad de får för erfarenheter och lärdomar under tillverkningsprocessen. Många elever verkar ha
svårt att se vad ...
Beskriva och arbeta med elevers läs- och skrivsvårigheter – sex specialpedagoger berättar
(2011)
Sammanfattning:
Syfte och frågeställning
Syftet med den här uppsatsen är att ge exempel på hur elevers läs- och skrivsvårigheter kan se ut samt hur man
kan hjälpa elever arbeta med dessa svårigheter med främst IKT. ...
IKT för att motivera lärande
(2011)
Sammanfattning
En av lärarens viktigaste uppgifter är att motivera sina elever. Vad vi vill undersöka i denna
uppsats är huruvida ett mer utbrett användande av digitala läromedel kan bidra till att
motivera och skapa ett ...