Search
Now showing items 1-10 of 24
Mattemusik eller matte och musik - en granskning av Lgr 11 och undervisningsmaterial utifrån användandet av estetiska läroprocesser
(2011)
Min undersökning är uppdelad i tre delsyften som har sitt ursprung i att vilja lyfta fram alternativ till en
traditionell matematikundervisning. Det är relevant att studera olika sätt att lära sig matematik då resultat ...
”VÅGA DIREKT” Ett musikaliskt fortbildningspaket för pedagoger inom förskolan
(2011)
Syftet med uppsatsen är skapande och utvärdering av ett musikaliskt fortbildningspaket som riktar sig till
pedagoger inom förskolan. Paketet är utvecklat på en musikaliskt grundläggande nivå och riktar sig till de som
har ...
Lärares tankar kring valet av innehåll i gehörs- och musiklära A – En kvalitativ studie av fyra lärare inom det musikestetiska programmet på gymnasiet
(2011)
Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare som undervisar i kursen gehörs- och
musiklära A på det musikestetiska programmet väljer sitt kursinnehåll. Syftet är också att undersöka lärarnas
uppfattningar ...
Musiklärares relation till musikskapande – Fem kvalitativa intervjuer med musiklärare i grundskolans år 6-9
(2010)
Det rapporten avser undersöka är hur musiklärare arbetar med musikskapande i grundskolans år 6-9 uifrån deras egen
personliga relation till musikskapande. Syftet är att få syn på detta eventuella samband. Frågeställningarna ...
Skolverkets vilja, lärarens möjlighet?
(2010)
Sammanfattning:
Ett arbete kring hur lärare i musik tänker när de ska bedöma och betygsätta sin elever. Vi
vill ta reda på hur läraren gör när den betygsätter, och hur mycket elevens intresse för
musik och musikalitet ...
”Det gäller att vårda motivationen, inte döda den!” – en studie av hur ämnesintegrerad undervisning i musik och matematik kan främja elevens inre motivation till att lära matematik.
(2014)
Sammanfattning:
Syftet med denna studie är att undersöka hur ämnesintegrerad undervisning i musik och matematik kan främja
elevens inre motivation till att lära matematik. Jag har tagit del av en nationell undersökning ...
Kompetenser och bildningsideal i musiklärarutbildningen – en taxonomisk studie av tre högskolors kursplaner
(2011)
Sammanfattning
Vad är det för slags kunskap man förväntas tillägna sig på musiklärarutbildningen? Jag har här undersökt
kursplaner för musiklärarutbildningen och speglat dem i äldre utbildningar, även i ungdomsskolans ...
Rytmikens betydelse för barns lärande och utveckling – en studie om hur pedagoger ser på rytmik och dess betydelse för barns lärande och utveckling.
(2012)
Sammanfattning:
Syftet med denna uppsats är att undersöka om, och i så fall hur, rytmikämnet bidrar till barns utveckling. Jag vill
även ta reda på hur rytmikpedagoger ser på sitt ämne och vad de själva anser att rytmiken ...
Är du verkligen säker på att vi menar samma sak nu…? En studie om elevers förväntningar på och åsikter kring verksamheten inom kulturskolan
(2011)
Sammanfattning: Syftet med vår studie att kartlägga elevers åsikter, attityder och förväntningar
på verksamheten vid olika kulturskolor i Sverige. Studien bygger på en kvantitativ
enkätundersökning ur vilken vi samlade ...
”Vi bara har kul liksom” En intervjustudie om estetiska lärprocesser och hur de kan påverka den inre motivationen
(2014)
Sammanfattning
Mitt syfte är att med studien försöka ta reda på hur man kan inkludera estetiska lärprocesser i den normativa
undervisningen. Syftet är vidare att undersöka om, och i så fall på vilket sätt, de estetiska ...