Search
Now showing items 1-10 of 332
Skrivlärande med hjälp av LTG metoden – En kvalitativ undersökning i två skolor
(2012)
Sammanfattning
Vi har valt att i denna uppsats rikta in oss på elevers skrivutveckling och har fått inspiration
till vår undersökning utifrån en specialiseringskurs om elevers läs- och skrivutveckling. För
att få svar på ...
Sånglärkor & nötskrikor. En studie om att möta och undervisa sångsvaga elever
(2012)
Sammanfattning
Vi har valt att basera vår studie på frågorna: Hur tänker sång- och körpedagoger kring begrepp som relaterar till
sångsvaghet? Vilka förhållningssätt och metoder använder pedagogerna i sin undervisning av ...
Gustar-konstruktionen utifrån låten Me Gustats Tú an Manu Chau - ett didaktiskt förslag
(2012)
Bakgrund
Lärare vittnar ofta om hur svårt det är för elever att ta till sig spanskans gustar-konstruktion.
Detta är en vanlig och mycket användbar konstruktion som behövs för att samtala om tycke
och smak. Konstruktionen ...
Pedagogisk verksamhet eller rutin? En studie om samling i förskolan.
(2012)
METOD
För att besvara frågeställningar läste jag relevant litteratur och genomförde intervjuer och
observationer av kvalitativ form. Åtta pedagoger intervjuades och fyra samlingar observerades.
Genom att studera grovmaterialet ...
En ny förskollärarutbildning
(2012)
Sammanfattning:
Syftet med vår uppsats är att undersöka eventuella konsekvenser av införandet av den nya
förskollärarutbildningen LP11, för studenternas utbildning, arbetsmarknadens förväntningar och barns lärande.
Vår ...
”Vad skall jag med andragradsekvationer till?”
(2012)
Sammanfattning
Vårt syfte har varit att undersöka och problematisera kunskap och lärandet som sker på
hantverksprogrammets frisörinriktning, textil design samt estetiska programmets bild och
formgivningsinriktning. ...
Matematik i utomhusmiljön – en studie om pedagogers syn på utomhuspedagogik och artefakter i utomhusmiljön
(2012)
Sammanfattning
Vårt syfte är att undersöka hur pedagogerna anser att artefakter i utomhusmiljön kan användas för elevers
lärande i matematikundervisningen. Med hjälp av en kvalitativ intervjustudie med matematiklärare ...
Gaps in alignment. A cross-cultural research on intended and received curriculum in Sweden and Germany.
(2012)
Bakgrund: TIMMS, PISA och andra internationalla undersökningar har varit viktiga för internationell jämförelse av undervisning och läroplaner. Men inom språkundervisningen saknas fortfarande stora internationellt jämförbara ...
Att arbeta med svenska som andraspråk: några möjligheter och utmaningar
(2012)
Sammanfattning
Under de 30 senaste åren har antalet invandrare ökat i Sverige, vilket har resulterat i att antalet elever med annat
modersmål än svenska har ökat i skolan. Dessa elever, som har ett annat modersmål än ...
A, b, c – en komparativ studie av läromedel i de inledande matematikkurserna i Gy 2011
(2012)
Sammanfattning
Syftet med studien har varit att jämföra det centrala innehållet, kunskapskraven och några läromedel för de
inledande matematikkurserna i Gy 011, Matematik 1a, 1b och 1c. Studien fokuserar på två underrubriker ...