Search
Now showing items 1-10 of 263
Milda flickor och modiga pojkar? : En kvalitativ studie av bilderböcker ur ett genusperspektiv
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2009)
Enligt Läroplanen för förskolan ska flickor och pojkar oberoende av kön få
möjlighet att utvecklas utan begränsningar av stereotypa könsroller. Dagligen
möter barn bilderböcker i förskolan och det är viktigt att vi ...
Att beröra taktilt
(2009)
Rapportnr:VT09-611-00
Sammanfattning: Vårt syfte med detta examensarbete har varit att ur ett pedagogiskt perspektiv
genom kvalitativa intervjuer undersöka hur sju pedagoger i förskola och skola
värderar taktil beröring ...
Lärares erfarenheter av elevers loggboksarbete
(2009)
Sammanfattning:
I denna studie har vi gjort en ansats att analysera hur olika lärare inom de yrkesinriktade programmen; Barn- och
fritidsprogrammet(BF) samt Handelsprogrammet(HP), erfar/använder sig av loggboken och hur ...
"Vad innebär en balanserad instrument- och sångundervisning?" - En studie i gehörs- kontra teorimoment vid gymnasieskolans estetiska program.
(2009)
Syfte
Studien grundar sig i vår uppfattning att det idag förekommer allt för få gehörsmoment i instrument-
och sångundervisningen på gymnasieskolans estetiska program. Syftet med denna studie är att
undersöka huruvida ...
Att läsa med glädje - en intervjustudie av åtta pedagogers arbete med barn och läsning
(2009)
Sammanfattning:
Syfte och frågeställningar
Uppsatsens syfte är att belysa hur pedagoger arbetar för att skapa och behålla läslust hos barn i de yngre
åldrarna. Frågeställningarna är:
Hur resonerar pedagoger om läslust?
Hur ...
"Hellre fria än fälla" - Sång- och instrumentalpedagogers tankar kring betygssättning och bedömning.
(2009)
Syfte
Vårt intresse låg i att undersöka hur lärare på estetiska programmet på gymnasiet ser på
betygsättning i sång- och instrumentalämnet, hur deras reflektioner kring uppgiften lyder.
Metod och material
Vi använde oss ...
Lärares uppfattning om vad som begränsar respektive underlättar elevers måluppfyllelse i ämnet idrott och hälsa.
(2009)
Sammanfattning:
Syfte: Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar av vad som begränsar respektive underlättar
elevers måluppfyllelse i ämnet idrott och hälsa.
Metod: Vi gjorde en kvalitativ undersökning ...
Pedagogisk planering - En enkätstudie om pedagogers syn på planering i förskolan
(2009)
Syfte och frågeställning
Syftet med denna studie är att lyfta fram hur synen på planeringsarbetet ser ut bland ett antal verksamma
pedagoger samt om det kan finnas motsättningar mellan planeringen kontra arbetet i barngruppen. ...
Gymnasieelevers syn på konflikter och vad denna kan bero på
(2009)
Syftet med denna uppsats är att undersöka vad gymnasieelever i dagens svenska skola har för inställning till
konflikter samt om denna syn har att göra med om eleven själv varit inblandad i en. Vi vill även ta reda på ...
Det var bättre förr- En kvalitativ studie om pedagogers tankar om koncentrationssvårigheter
(2009)
Syftet med studien har varit att ge en bild av pedagogers tankar kring sambandet mellan
koncentrationssvårigheter och lärandemiljön. Följande frågeställningar har använts;
Vilken syn har pedagogerna på ...