Search
Now showing items 1-6 of 6
Portfolio, lärande och makt – En studie om portfoliometodiken i förskolan
(2010)
Syfte: I det här arbetet studeras vilket lärande som synliggörs dels i portfolion och dels i
pedagogers tankar kring portfolion som ett verktyg för att synliggöra barns lärande.
Huvudfrågor: Vem avgör vad som ska finnas ...
Musik är glädje -En kvalitativ undersökning av hur förskollärare arbetar med musik som medel för lärande
(2010)
Sammanfattning:
Syftet är att belysa hur förskolepedagoger tänker kring och arbetar med att integrera musik i
sin verksamhet som medel för lärande. Detta med särskild hänsyn till barns språkutveckling,
motorik och sociala ...
Muntlig diskussion och argumentation inom fysik - en fallstudie
(2010)
Sammanfattning
Mitt syfte med denna uppsats är att beskriva ett fall där elever får diskutera och argumentera i
fysikundervisningen och föra ett resonemang om vad detta kan betyda. Vilken möjlighet till lärande ges? ...
Inkludering, en fråga om social fostran
(2010)
Sammanfattning
Intresset för inkludering har vuxit fram under lärarutbildningen. Vikten av att inkludera elever istället för att
exkludera i olika skolsammanhang är något som kan spela en stor roll, framförallt för den ...
Perspektiv på kunskap och lärande
(2010)
Syftet med uppsatsen var att i en litteraturstudie fördjupa vår förståelse kring synen på lärande
och kunskap inom de olika pedagogiska inriktningarna Reggio Emilia och Montessori samt
relatera detta till läroplanen för ...
Lekens betydelse för lärandet i skolans tidigare år
(2010)
Sammanfattning
Syftet har varit att ta reda på och studera lekens pedagogiska betydelse för barns lärande och utveckling i
skolverksamheten. Vi har undersökt pedagogers och barns uppfattningar om lekens betydelse för ...