Search
Now showing items 1-9 of 9
Jakten mot en lyckad samling -en kvalitativ undersökning om hur en lyckad samling i förskolan kan se ut
(2011)
Syfte
Syftet med detta arbete är att ta reda på hur en lyckad samling kan se ut. Vad den innehåller och vad
pedagogerna själva har för roll i en lyckad samling. Vad är det som skiljer en lyckad samling från en mindre
lyc ...
"Man går i skolan för att lära sig, man går ju inte i skolan för att leka". Ett examensarbete om lek i skolans tidigare år.
(2008)
Syfte
Studiens syfte var att undersöka lek som en del av den pedagogiska verksamheten i skolans tidigare år. Genom
tre frågeställningar lyfter studien fram, analyserar och diskuterar hur skolvardagen ser ut med lek i fokus ...
"Det vore dumdristigt att hitta på ett nytt inlärningssätt för att ersätta det barnet redan har - Leken."
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Abstract
Titel: "Det vore dumdristigt att hitta på ett nytt inlärningssätt för att ersätta det barnet redan har - Leken."
Författare: Annika Hansson & Josefine Hellke
Typ av arbete: Examensarbete (10 p)
Handledare: ...
Barnlitteraturens roll i förskolan – en fallstudie av tre skilda miljöer
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Abstract
Examensarbete, C-uppsats, för litteraturvetenskapliga institutionen, Göteborgs
Universitet, rapportnummer VT 06-1080-004
Författare: Nina Johansson och Mia Lundström
Handledare: Maj Asplund Carlsson
Examinator: ...
Den ”fria lekens” betydelse för barns utveckling och lärande
(2011)
Syfte: Den här studiens syfte är att försöka få en uppfattning om pedagogers syn på den ”fria
lekens” betydelse för barns lärande och utveckling. Samt försöka ta reda på hur de ser på sin
egen roll i den ”fria leken”.
F ...
Lekens betydelse för lärande och utveckling utifrån pedagogens perspektiv En kvalitativ studie gjord på Montessori och Reggio Emilia förskolor
(2008)
Syfte: Vårt syfte med detta examensarbete är att vi vill skaffa oss en uppfattning om hur
pedagogerna på Reggio Emilia samt Montessori förskolor ser på lekens betydelse för
utveckling och lärande. Vi vill också ta reda på ...
Läroplanen och förskolan - en kvalitativ undersökning om hur pedagoger i förskolan integrerar läroplanen för förskolan med verksamheten
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
ABSTRAKT
Institution: Samhällsvetenskapliga fakulteten.
Författare: Kristina Olofsson och Marie Stjernlöf
Titel: Läroplanen och förskolan - en kvalitativ undersökning om hur pedagoger i förskolan
integrerar läroplanen ...
Barns lärande och utveckling i leken Kursansvarig Institution LAU370: Institutionen för pedagogik och didaktik samt
(2011)
___________________________________________________________________________
Syfte:Med vårt examensarbete vill vi undersöka barnens och
pedagogernas syn på hur sambandet mellan lek och lärande är.
Frågeställningar:Varför ...
Tecken som ett kommunikationsmedel – en fallstudie om hur tecken används för att kommunicera i leksituationer
(2010)
Sammanfattning
Problemområde: Problematiken studien baseras på är de svårigheter som kan uppstå innan de allra yngsta
barnen i förskolan har lärt sig att tala. Därför ska denna studie titta på ett arbetslag i förskolan, ...