Search
Now showing items 1-10 of 13
Lek och lärande
(2012)
Sammanfattning
Vårt syfte har varit att undersöka hur pedagoger i förskola, förskoleklass och skola uttrycker sig kring att använda
lek som metod för lärande i verksamheten med barn och elever. Vi vill undersöka i vilken ...
Utomhuspedagogisk lärmiljö i förskola.
(2012)
Sammanfattning:
I denna uppsats undersöks pedagogers attityder till utomhuspedagogik. I förskolan har man
idag många möjligheter att använda utomhuspedagogik i utomhusmiljön. Problemet är att
pedagogerna väljer att använda ...
Hur använder man en interaktiv skrivtavla i förskolan?
(2012)
Sammanfattning:
Syftet med denna studie var att få en inblick i hur man kan använda en interaktiv skrivtavla (ofta förkortad IWB)
av märket SMARTboard i förskolan och även se om användningen kan kopplas till den ...
Musikarbetets betydelse i förskolan: En kvalitativ studie om sex pedagogers tankar.
(2012)
Sammanfattning:
Syfte
Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger som inte är musikinriktade tänker kring det praktiska
musikarbetet i förskolan och hur ser de på musikens betydelse för barns lärande och ...
Varför behövs fler män i förskolan? - En kvalitativ studie rörande uppfattningar kring manliga förskollärare.
(2012)
SYFTE
Syftet med denna undersökning är att undersöka uppfattningar hos sex förskollärare kring behovet
av manliga förskollärare i förskolan. I arbetet undersöks även vilka anledningar dessa förskollärare
ser kan påverka ...
Varför samling? – En studie om samlingens syfte i förskolan
(2012)
Syfte:
Vårt syfte med denna studie är att söka en ökad förståelse för samling i förskolan. Med
utgångspunkt i historien söker vi likheter och skillnader mellan traditionell samling och
samling i dagens förskola. Vi vill ...
Handdockan som redskap i den pedagogiska verksamheten – baserat på fyra exempel i förskolan och grundsärskolan
(2012)
Genom personintervjuer med fyra pedagoger jämnt fördelade mellan de två
skolformerna har pedagogerna utifrån samma intervjufrågor redogjort för hur
handdockan nyttjats inom just deras verksamhet. Intervjusvaren har bearbetats ...
Lärande i naturen
(2012)
Syftet med arbetet är att undersöka hur pedagoger som arbetar på olika förskolor använder sig av utomhuspedagogik i sin undervisning. Hur arbetar de med utomhusundervisning i sin verksamhet och vad innebär utomhus för ...
Pedagogernas förhållningssätt till matematiken- En studie om matematik i förskolan År: februari 2012
(2012)
Denna studie har som syfte att studera vilket förhållningssätt pedagoger har i synliggörandet
av matematik för barn i förskolan. Studien innehåller observationer av pedagoger i en
förskola. Den metod som jag använt för att ...
”Man saknar ju sina gamla kamrater lite och så...” -en kvalitativ intervjustudie om barns perspektiv på övergången mellan förskola och förskoleklass
(2012)
Sammanfattning
Studiens syfte är att undersöka hur barn resonerar kring övergången mellan förskola och förskoleklass. De
frågeställningar som ligger till grund för vår undersökning är följande: Hur resonerar barn ...