Search
Now showing items 1-4 of 4
“Fröken, jag förstår inte?” - en kvalitativ undersökning om hur lärare ser på matematikens språk och dess begrepp
(2014)
Sammanfattning:
Syftet med examensarbetet är att undersöka lärares kunskaper och erfarenheter om matematikens
språk och dess begrepp. Tidigare forskning visar att elever har svårt med matematikens språk och
begrepp. Vad ...
Huvudräkning inom addition och subtraktion – en analys av ett läromedel i årskurs 1-3
(2014)
Forskning visar att svensk matematikundervisning i de allra flesta fall vilar på ett läromedel i form av en
matematikbok. Hur elever utvecklar sitt matematiska kunnande är således beroende av vad som behandlas i
denna bok. ...
Matematikboken, lärarens guide till undervisningen? – En analys av två läromedel i matematik för årskurs 1-3
(2014)
Sammanfattning:
Syfte
Syftet var att undersöka hur två olika läromedel för årskurs 1-3 möter Lgr11:s krav på centralt innehåll i
undervisningen. Syftet besvaras utifrån fyra frågeställningar, vilka berör överensstämmelsen ...
Att undervisa i matematik på förskolan - Ett arbete om hur pedagoger arbetar med matematik i förskolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2014)
Examensarbete inom lärarutbildningen
Titel: Att undervisa i matematik på förskolan - Ett arbete om hur pedagoger arbetar med matematik i förskolan
Författare: Johanna Carlbom
Termin och år: HT 2013
Kursansvarig ...