Search
Now showing items 1-5 of 5
A, b, c – en komparativ studie av läromedel i de inledande matematikkurserna i Gy 2011
(2012)
Sammanfattning
Syftet med studien har varit att jämföra det centrala innehållet, kunskapskraven och några läromedel för de
inledande matematikkurserna i Gy 011, Matematik 1a, 1b och 1c. Studien fokuserar på två underrubriker ...
Ämnesintegrering utifrån ett matematikperspektiv
(2012)
Sammanfattning
Syftet med vår uppsats är att ta reda på vad några yrkesverksamma lärare samt en
matematikdidaktiker anser att ämnesintegrering med matematik är och hur deras erfarenheter
därav ser ut. Vi har strävat efter ...
Sverige vs Finland. Eller, varför kan vi inte dela på det? En studie om matematikkunskaper och divisionsräkning i Sverige och Finland.
(2012)
Syftet med denna studie är att jämföra svenska och finländska elevers resultat i matematikdelen i PISA
(Programme for International Student Assessment). PISA-undersökningarna har genomförts fyra gånger och det
görs jämförelser ...
Matematik i förskolan – En studie om sex förskollärares uppfattningar om sin roll i barns matematiska utveckling i förskolan
(2012)
Sammanfattning: Syftet med studien har varit att undersöka förskollärares uppfattningar om sin roll i barns
matematiska utveckling i förskolan. Syftet har konkretiserats i följande frågeställningar: Hur ser förskollärare ...
Matematikboken – en språklig utmaning för andraspråkselever
(2012)
Sammanfattning
I det här examensarbetet behandlas vilken betydelse läromedlet i matematik har för elever med svenska som
andraspråk. I perspektivet vilka språkliga svårigheter kan finnas i läsuppgifter och hur introducerar ...