Search
Now showing items 1-7 of 7
Matematikundervisning i en föränderlig tid - en kvalitativ studie om pedagogers erfarenheter kring matematik.
(2009)
Syfte:Det övergripande syftet med studien är att undersöka hur pedagoger ser på
matematik utifrån samhällets snabba förändringstakt.
Frågeställningar:- Hur tänker pedagoger kring matematik som ämne?
- Hur relaterar ...
Gymnasielärares attityder till tekniska hjälpmedel i matematikundervisningen
(2009)
Vid en internationell jämförelse ligger Sverige efter andra länder beträffande användandet av tekniska
hjälpmedel i matematikundervisningen. Syftet med examensarbetet är att belysa vilka attityder till användandet
av ...
Matematik, språk och kommunikation. En studie om pedagogers och lärares användning av ett matematiskt språk.
(2009)
Syftet med vår studie är att undersöka pedagoger och lärares användning av ett matematiskt språk i
lärandesituationer med barn i åldrarna 4 till 8 år. Vi har valt att utgå från socialkonstruktivismen, vilken är en
lärandeteori ...
Överlämning av elevers matematikkunskaper. En studie av hur ett antal lärare bedömer och dokumenterar elevers matematikkunskaper inför överlämnande mellan åk 3 och åk 4.
(2009)
Utgångspunkten för detta examensarbete ligger i spänningen mellan skolans frihet att tolka och lägga upp
arbetsätt utifrån läroplan och kursplaner med att ge varje elev en kontinuitet vid förändringar i skolsituationen.
Syftet ...
Pedagoger och matematik i förskolan - En studie om pedagogers utsagor om och hantering av matematik i två olika miljöer
(2009)
Sammanfattning:
Vårt syfte med studien är att ta reda på vad pedagoger uttrycker om matematik i vardagen, samt se hur de arbetar
med matematik och om vi kan märka någon skillnad i de två olika matematiska miljöerna. Våra ...
Pedagogers inställning till matematik i förskolan - En jämförande studie mellan förskolor i Norge och Sverige
(2009)
Sammanfattning
Syftet med vår studie är att vi vill lyfta fram pedagogers utsagor om sitt eget förhållningssätt till matematik på
två förskolor i Norge och två förskolor i Sverige och ta reda på om det finns några likheter ...
”Jag tycker att man skall försöka få fram att matematiken inte är så svår och att det gäller att avdramatisera den för barnen” – En kvalitativ studie om förskollärares reflektioner kring matematikens betydelse i förskolan.
(2009)
Syfte:
Syftet med vår intervjustudie är att undersöka vad några förskollärare anser som viktigt för barnen att få med sig
från förskolan inför sin kommande skolgång samt vilken betydelse dem tillskriver matematiken.
Huv ...