Search
Now showing items 1-7 of 7
Matematik i förskolan - En intervjuundersökning om förskollärares uppfattningar kring matematik i förskolan med huvudfokus på barns tal- och antalsförståelse
(2011)
Huvudfråga
Hur ser förskollärare på matematik i förskolan?
Metod och material
Undersökningen bygger på en kvalitativ studie med halvstrukturerade intervjuer som metod.
Den är inspirerad av fenomenografi som forskningsansats, ...
Flickor, pojkar eller individer? – En studie om pedagogers förhållningssätt ur ett genusperspektiv på en Reggio Emilia-profilerad förskola.
(2011)
Syftet med studien var att undersöka pedagogers förhållningssätt till flickor och pojkar vid samling- och måltidssituationer på en Reggio Emilia-profilerad förskola. Dessutom har jag fokuserat på pedagogernas tankar om ...
Barns lek och lärande
(2011)
Syftet med denna studie var att fördjupa mina kunskaper kring och undersöka lekens
möjligheter för barns lärande i förskolan. Mina frågeställningar i detta arbete var: På vilket
sätt bidrar leken till barns lärande i ...
Sex förskolepedagogers syn på barnlitteraturens roll i verksamheten – en intervjuundersökning
(2011)
Sammanfattning
Uppsatsens syfte är att undersöka pedagogers tankar kring barnlitteraturens betydelse för barn
och hur dessa tankar kommer till uttryck i det praktiska arbetet i verksamheten. Vår
huvudfråga är: Hur och vad ...
”En gång är en gång för mycket”: En studie om mobbning och kränkande särbehandlingar i förskolan.
(2011)
Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare tänker och agerar kring mobbningsbegreppet. I studien
har vi använt oss av kvalitativa och semistrukturerade intervjuer. Vi använde oss av den sortens intervjuer ...
Språksvårigheter eller möjlig utveckling? En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med barn som har språksvårigheter
(2011)
Sammanfattning:
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärarna upptäcker och arbetar med barn med
språksvårigheter.
Huvudfrågor: Vad säger tidigare forskning om språksvårigheter hos barn och möjligheten ...
”Det känns roligt och intressant att nu se bilden från en ny sida!” Fem pedagogers syn på barns bildskapande.
(2011)
SYFTE:Syftet med vårt arbete är att undersöka hur stor del barns bildskapande har i den
pedagogiska verksamheten. Fokus ligger på på pedagogernas syn, kunskap och
engagemang samt miljöns betydelse.
HUVUDFRÅGOR:Studien har ...