Search
Now showing items 1-8 of 8
Hur mycket Sverigedemokrati tål skolan? - En enkätundersökning om Sverigedemokraternas plats i samhällskunskapsundervisning
(2014)
Bakgrund: Europa är i förändring, intolerans och främlingsfientlighet
får allt starkare fäste. I Sverige finns ett främlingsfientligt parti
representerat i riksdagen, Sverigedemokraterna (SD). Samtidigt ska
svensk skola ...
En inkluderande litteraturundervisning? – En läromedelsanalys om kulturell variation
(2014)
Bakgrund: Politiska krafter i Sverige menar att en majoritetskultur ska vara
överordnad andra. Samtidigt gör den svenska skolans värdegrund gällande att värdet av
kulturell variation ska betonas i undervisningen. I kursplaner ...
Fortbildning eller begränsning? - Intervjustudie om lärarens syn på Nationella Provet i Historia för årskurs 9 2013
(2014)
In 2013 a national test in history was introduced for ninth graders. This paper intends to investigate
teachers’ view on the test and how it effects the teachers. The source material for this study is seven
interviews with ...
Den ultimata läroboken - En textanalys av fyra läroböcker i historia
(2014)
The purpose of the study was to analyze the use of history in Swedish history schoolbooks for
upper secondary school. It also tries to see if either of the books where the ultimate
schoolbook. The object for the research ...
Skolen – en identitetsskapende arena for sjøsamiske elever? Fokus på fagene historie og samfunnsfag
(2014)
Bakgrunn: Vi lever i et flerkulturelt samfunn og i klasserommene møtes elever og lærere med ulike
etniske identiteter. I norsk læreplan er det tydelig at man skal styrke den samiske identiteten. Det
finnes et stereotypt ...
A Model for spoken English? - A Minor Field Study of Teachers` Attitudes towards spoken English in Punjab, India
(2014)
What model of spoken English a teacher aims for in the classroom is far from self-explanatory
with implications for learners and the future of English Education. Through a SIDA-
scolarship this essay — a Minor Field Study, ...
Vad innebär historiemedvetande? - En studie om sex historielärares förhållande till begreppet historiemedvetande
(2014)
Enligt läroplanen så är syftet med historieundervisningen på gymnasiet att utveckla
elevernas historiemedvetande. Därför är den föreliggande studiens problemområde
historielärares förhållande till begreppet historiemedvetande. ...