Search
Now showing items 1-10 of 29
Matematik i förskolan - En intervjuundersökning om förskollärares uppfattningar kring matematik i förskolan med huvudfokus på barns tal- och antalsförståelse
(2011)
Huvudfråga
Hur ser förskollärare på matematik i förskolan?
Metod och material
Undersökningen bygger på en kvalitativ studie med halvstrukturerade intervjuer som metod.
Den är inspirerad av fenomenografi som forskningsansats, ...
Mattemusik eller matte och musik - en granskning av Lgr 11 och undervisningsmaterial utifrån användandet av estetiska läroprocesser
(2011)
Min undersökning är uppdelad i tre delsyften som har sitt ursprung i att vilja lyfta fram alternativ till en
traditionell matematikundervisning. Det är relevant att studera olika sätt att lära sig matematik då resultat ...
Motivation i praktiken
(2010)
Sammanfattning:
Syftet med denna uppsats är att undersöka vad skolor och lärare kan göra för att höja sina elevers
motivation, samt att ge uppslag till mer forskning i ämnet.
I uppsatsen drar jag slutsatser om några ...
Matematik i utomhusmiljön – en studie om pedagogers syn på utomhuspedagogik och artefakter i utomhusmiljön
(2012)
Sammanfattning
Vårt syfte är att undersöka hur pedagogerna anser att artefakter i utomhusmiljön kan användas för elevers
lärande i matematikundervisningen. Med hjälp av en kvalitativ intervjustudie med matematiklärare ...
Inflytande – med eller utan kompetenser? Om lärares syn på elevers förmåga till att påverka undervisningen.
(2011)
Sammanfattning
Sedan slutet av andra världskriget har ett av skolans uppdrag varit att forma demokratiska medborgare och som ett led i
detta har elevers rätt till inflytande över sin utbildning uttryckts i samtliga skollagar ...
iMatte – en studie om hur pedagoger arbetar med iPad i matematiken
(2014)
Under denna studie har vi forskat om hur iPads används i skolan i ämnet matematik. Syftet
med vår forskning är att se hur pedagoger arbetar med iPads i undervisningen och hur det
skiljer sig i användning i årskurserna ett ...
Matteboken som förmedlare av kursplanens mål - En analysstudie av läroböcker i matematik för årskurs 1
(2012)
Min undersökning är en komparativ analys av två läroböcker i matematik för årskurs 1. Huvudsyftet med
undersökningen är dels att jämföra dessa två läroböckerna med varandra samt att jämföra hur de förmedlar det
innehåll ...
Likheter och skillnader mellan två lärares matematikundervisning om ental och tiotal inom ramen för årskurs två i Sverige och Libanon Rapport nummer: Ht-2611-015
(2011)
Vi har valt att analysera två lektioner om ental och tiotal i årskurs 2 i matematikundervisning
mellan två länder, Libanon och Sverige. Vårt syfte är att få en inblick i likheter och
skillnader i ett visst moment ...
”Det gäller att vårda motivationen, inte döda den!” – en studie av hur ämnesintegrerad undervisning i musik och matematik kan främja elevens inre motivation till att lära matematik.
(2014)
Sammanfattning:
Syftet med denna studie är att undersöka hur ämnesintegrerad undervisning i musik och matematik kan främja
elevens inre motivation till att lära matematik. Jag har tagit del av en nationell undersökning ...
Utomhusmatematik - en fallstudie om pedagogers förhållningsätt
(2011)
Sammanfattning:
Syfte:
Syftet med vår studie är att ta reda på hur 7 stycken pedagoger förhåller sig till utomhusmatematik och
deras inställning till den.
Metod och material:
Metoden vi har valt är en kvalitativ metod ...