Search
Now showing items 1-10 of 22
Vad avser läraren? Vad erfar eleverna?
(2011)
Vårt syfte med den här uppsatsen är att jämföra lärares syn på det eleverna ska lära sig vid ett specifikt lektionstillfälle
med vad elever upplever att de lärt sig under samma lektion. För att ta reda på hur bra/mindre ...
Lek, lärande och utveckling - en litteraturstudie om barns lek
(2011)
Vi har haft som avsikt att belysa vikten av att arbeta med leken som en
medveten metod för barns lärande. Vårt syfte med arbetet är att fördjupa vår förståelse
kring barns lek, lärande och utveckling i förskolan. Vi har ...
Responsen – observationsstudie av en lärares respons då eleverna själva söker bedömning av utfört arbete
(2011)
Syftet: Syftet är att belysa en lärares muntliga respons i klassrummet genom analys av lärarens respons/svar då
eleverna i en klasssjälva söker bedömning av utfört arbete.
Frågeställning:
Vilka ord och uttryck använder ...
Omsorg och lärande – en kvalitativ studie om pedagogers tankar kring omsorgssituationer
(2011)
Sammanfattning:
Vårt syfte med vår uppsats är att ta reda på hur pedagoger tänker i omsorgssituationer. Vi vill se om det finns en
yttre påverkan som gör att pedagogerna inte agerar som de vill och ska. Vi vill att pedagogerna ...
Barns lek och lärande
(2011)
Syftet med denna studie var att fördjupa mina kunskaper kring och undersöka lekens
möjligheter för barns lärande i förskolan. Mina frågeställningar i detta arbete var: På vilket
sätt bidrar leken till barns lärande i ...
Varför utomhuspedagogik?
(2011)
Vårt syfte var att ta reda på vad och hur barn lär genom utomhuspedagogik, men också pedagogens del i barns
lärande. Vi ville se vad detta kunde bidra med i vårt framtida yrke som pedagoger.
Vi har i denna uppsats ställt ...
Ett annat sätt att undervisa - Naturbrukspedagogers erfarenheter av att använda djur i undervisningen
(2011)
Sammanfattning
Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärare på ett naturbruksgymnasium ser på användningen av djur i undervisningen. Arbetets tre
huvudfrågor är:
Hur ser naturbrukslärarna, utifrån sin yrkesprofession, ...
Att synliggöra fysisk aktivitet för att påverka hälsan hos skolelever
(2011)
Sammanfattning
Eftersom både skolans läroplaner och forskning visar på hur viktigt det är med fysisk aktivitet i alla åldrar vill vi
i vår studie se hur lärarna arbetar med ämnet idrott och hälsa för att hitta nya lösningar ...
Utomhus som lärande- och utvecklingsmiljö, om utomhuspedagogik på förskolan
(2011)
Sammanfattning:
Man kan i styrdokument, från nu och förr, finna uppmuntran till utomhuspedagogik. Begreppet
utomhuspedagogik antyder en undervisning som sker i autentiska miljöer och involverar barns alla sinnen.
Mitt syfte ...
Tillsammans är vi starka! En studie om pedagogers och rektorers förhållningssätt i relation till skolklimat
(2011)
Mitt syfte med detta examensarbete har varit att ta reda på hur pedagoger och rektorer funderar kring och arbetar
med klassrums- och skolklimat på grupp- och organisationsnivå. Jag har använt mig av samtalsintervjuer ...