• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
Search 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Search
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-10 of 20

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Thumbnail

Milda flickor och modiga pojkar? : En kvalitativ studie av bilderböcker ur ett genusperspektiv 

Brithell, Åsa; Lövgren, Lisa (Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2009)
Enligt Läroplanen för förskolan ska flickor och pojkar oberoende av kön få möjlighet att utvecklas utan begränsningar av stereotypa könsroller. Dagligen möter barn bilderböcker i förskolan och det är viktigt att vi ...
Thumbnail

Elevers könsrollsföreställningar. En studie av könsrollsföreställningar i elevers texter 

Behnam Karlsson, Rim; Bjarnegård, Emma; Fallenius, Monica (Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
Institution: Sociologiska institutionen, Göteborgs universitet Författare: Rim Behnam Karlsson, Emma Bjarnegård och Monica Fallenius Arbetets titel: Könsrollsföreställningar i elevtexter Arbetets art: Examensarbete, ...
Thumbnail

Barn i böcker. Ett genusperspektiv på nyskrivna bilderböcker 

Unknown author (2008)
Bakgrund och syfteFörskolans läroplan är tydlig med att de som arbetar där skall motverka de traditionella könsmönstren som råder i samhället. Ett sätt kan vara att pedagoger använder bilderböcker för att arbeta med dessa ...
Thumbnail

Vad utmärker en bra kvinnlig och en bra manlig lärare? 

Blombrink, Dafne; Genc, Linda (Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Vad utmärker en bra kvinnlig och en bra manlig lärare? En intervjuundersökning bland flickor och pojkar i en gymnasieskola. Författare: Dafne Blombrink och Linda Genc Termin och år: HT 2007 Institution: Institutionen ...
Thumbnail

Barn i böcker 

Jakobsson, Ingrid; Brogren, Ulrica (Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Barn i böcker. Ett genusperspektiv på nyskrivna bilderböcker Författare: Ulrica Brogren och Ingrid Jakobsson Termin och år: Vårterminen 2008 Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen Handledare: Mats ...
Thumbnail

Barnboksförfattande ur ett genusperspektiv ­ En studie om skapandet av "Pim och den 

Westberg, Jenny; Nilsson, Lovisa (2007)
Sammanfattning: Vårt syfte med den här uppsatsen är att producera en berättelse för barn för att kunna diskutera barns könsidentitet och genusrelaterade frågor. Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi sett att ...
Thumbnail

Datorn och den tidiga läs- och skrivinlärningen. En kvalitativ litteratur- och samtalsstudie 

Poromaa, Erika; Hejde, Anna; Gerke, Veronica (Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
Abstract Arbetets titel Datorn och den tidiga läs- och skrivinlärningen – en kvalitativ litteratur- och samtalsstudie Arbetets art C-uppsats i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet. Institution Sociologiska ...
Thumbnail

Pedagogers tankar kring genusarbete med hjälp av barnboken 

Lindkvist, Emma; Multanen, jenny (2008)
Bakgrund: Genom att använda barnlitteratur ur ett genusperspektiv kan man arbeta mot jämställdhetsmålen i förskolan. Synliggörandet av pedagogers tankar kring deras eget genusarbete och användningen av barnlitteratur bidrar ...
Thumbnail

Varför vill killar inte spela tvärflöjt? En studie om hur barn och ungdomar väljer instrument i musikskolan 

Andersson, Martin; Hallman, Markus (2007)
Denna uppsats undersöker varför killar och tjejer väljer så olika instrument på Sveriges musik- och kulturskolor. Syftet är att se om det finns några skillnader i tankesätt mellan killar och tjejer i detta avseende. Vidare ...
Thumbnail

”Tjejen måste fråga föräldrarna först” - Om hur genus och etnicitet samspelar i identitetsskapandet hos sex tjejer i en skola i Angered. 

Lindholm, Pernilla; Källström, Sofie (2009)
Sammanfattning: Vårt syfte med uppsatsen är att belysa sex tjejers identitetsskapande i Angered och synliggöra vilka faktorer som spelar in. Vi vill se hur etnicitet och genus samspelar för skapandet av identitet för tjejer ...
  • 1
  • 2

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Discover

AuthorAndersson, Bengt (1)Andersson, Martin (1)Andersson, Sarah (1)Andersson, Veronica (1)Arvidsson, Kristina (1)Bajrektarevic, Emina (1)Behnam Karlsson, Rim (1)Bellstrand, Maria (1)Bjarnegård, Emma (1)Blombrink, Dafne (1)... View MoreSubject
genus (20)
bilderbok (3)genusperspektiv (3)jämställdhet (3)skola (3)Förskola (2)förskola (2)kön (2)läroböcker (2)manlighet (2)... View MoreDate Issued2007 (5)2008 (5)2009 (4)2005 (3)2006 (3)Has File(s)Yes (20)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV