Search
Now showing items 1-10 of 20
Milda flickor och modiga pojkar? : En kvalitativ studie av bilderböcker ur ett genusperspektiv
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2009)
Enligt Läroplanen för förskolan ska flickor och pojkar oberoende av kön få
möjlighet att utvecklas utan begränsningar av stereotypa könsroller. Dagligen
möter barn bilderböcker i förskolan och det är viktigt att vi ...
Elevers könsrollsföreställningar. En studie av könsrollsföreställningar i elevers texter
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
Institution: Sociologiska institutionen, Göteborgs universitet
Författare: Rim Behnam Karlsson, Emma Bjarnegård och Monica Fallenius
Arbetets titel: Könsrollsföreställningar i elevtexter
Arbetets art: Examensarbete, ...
Barn i böcker. Ett genusperspektiv på nyskrivna bilderböcker
(2008)
Bakgrund och syfteFörskolans läroplan är tydlig med att de som arbetar där skall motverka de
traditionella könsmönstren som råder i samhället. Ett sätt kan vara att pedagoger
använder bilderböcker för att arbeta med dessa ...
Vad utmärker en bra kvinnlig och en bra manlig lärare?
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Vad utmärker en bra kvinnlig och en bra manlig lärare? En intervjuundersökning
bland flickor och pojkar i en gymnasieskola.
Författare: Dafne Blombrink och Linda Genc
Termin och år: HT 2007
Institution: Institutionen ...
Barn i böcker
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Barn i böcker.
Ett genusperspektiv på nyskrivna bilderböcker
Författare: Ulrica Brogren och Ingrid Jakobsson
Termin och år: Vårterminen 2008
Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen
Handledare: Mats ...
Barnboksförfattande ur ett genusperspektiv En studie om skapandet av "Pim och den
(2007)
Sammanfattning: Vårt syfte med den här uppsatsen är att producera en berättelse för barn för
att kunna diskutera barns könsidentitet och genusrelaterade frågor. Under vår
verksamhetsförlagda utbildning har vi sett att ...
Datorn och den tidiga läs- och skrivinlärningen. En kvalitativ litteratur- och samtalsstudie
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
Abstract
Arbetets titel Datorn och den tidiga läs- och skrivinlärningen – en kvalitativ litteratur- och samtalsstudie
Arbetets art C-uppsats i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet.
Institution Sociologiska ...
Pedagogers tankar kring genusarbete med hjälp av barnboken
(2008)
Bakgrund: Genom att använda barnlitteratur ur ett genusperspektiv kan man arbeta mot
jämställdhetsmålen i förskolan. Synliggörandet av pedagogers tankar kring deras eget
genusarbete och användningen av barnlitteratur bidrar ...
Varför vill killar inte spela tvärflöjt? En studie om hur barn och ungdomar väljer instrument i musikskolan
(2007)
Denna uppsats undersöker varför killar och tjejer väljer så olika instrument på
Sveriges musik- och kulturskolor. Syftet är att se om det finns några skillnader i
tankesätt mellan killar och tjejer i detta avseende. Vidare ...
”Tjejen måste fråga föräldrarna först” - Om hur genus och etnicitet samspelar i identitetsskapandet hos sex tjejer i en skola i Angered.
(2009)
Sammanfattning: Vårt syfte med uppsatsen är att belysa sex tjejers identitetsskapande i Angered och
synliggöra vilka faktorer som spelar in. Vi vill se hur etnicitet och genus samspelar för skapandet av identitet för
tjejer ...