Search
Now showing items 1-8 of 8
Den fria lekens betydelse för utveckling av barns sociala samspel
(2011)
Huvudfråga: Vilket innehåll har barns lekar i förskolan?, Hur inleds och avslutas lekar i förskolan? Vilka
sociala ordningar och maktstrukturer blir synliga i leken i förskolan?
Metod och material: I min studie har jag ...
Lek och lärande. En undersökning om pedagogers syn på barns lärande genom leken i förskolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
Abstract
Arbetets art: Examensarbete, 10 poäng, Institutionen för pedagogik och
didaktik vid Göteborgs Universitet
Titel: Lek och lärande. En undersökning om pedagogers syn på
barns lärande genom leken i förskolan
Antal ...
Föräldrars inställning till förskoleverksamheten En studie som jämför föräldrars inställningar mellan två stadsdelar i Göteborg
(2008)
Syfte: Vårt syfte med den här studien är att undersöka ifall föräldrars inställning till olika
frågor inom förskoleverksamheten är olika eller lika mellan stadsdelarna Torslanda och
Gårdsten.
Huvudfråga: Hur ser likheterna ...
Inomhusmiljön. En studie om pedagogernas resonemang kring inomhusmiljöns utformning på Reggio Emilia inspirerade förskolor utifrån barns lärande och utveckling
(2010)
Sammanfattning:
Syftet med vårt arbete är att undersöka och beskriva hur inomhusmiljön på ett antal svenska förskolor
inspirerade av Reggio Emilia filosofin är organiserad. Vi vill studera detta utifrån den filosofi förskolan ...
Barns delaktighet och inflytande. En kvalitativ studie om hur verksamma förskollärare säger sig arbeta med det demokratiska uppdraget i förskolan.
(2013)
Syftet med denna empiriska studie har varit att undersöka hur fem förskollärare säger sig arbeta med förskolans
demokratiska uppdrag i form av barns delaktighet, inflytande och allas lika värde i förhållande till ...
Anknytning i förskolan - en intervjustudie av fyra pedagogers uttryckta föreställningar om barns anknytning, utveckling, lärande och språk
(2013)
Sammanfattning:
Examensarbetets övergripande syfte var att synliggöra hur tillfrågade pedagoger arbetar med och resonerar kring
anknytning. Ett delsyfte var även att få kunskaper om hur pedagogerna arbetar för att skapa ...
Barns lärande och utveckling i leken Kursansvarig Institution LAU370: Institutionen för pedagogik och didaktik samt
(2011)
___________________________________________________________________________
Syfte:Med vårt examensarbete vill vi undersöka barnens och
pedagogernas syn på hur sambandet mellan lek och lärande är.
Frågeställningar:Varför ...
”Dom bara ger kärlek” – en studie om att arbeta med djur i förskolan
(2014)
Syfte
Vårt syfte med studien var att undersöka varför förskolor och andra verksamheter arbetar med djur tillsammans med
barn, mot bakgrund av den kunskap som finns om relationen mellan människa och djur och dess möjliga ...