Search
Now showing items 1-10 of 15
Surfplattans plats i förskolan.
(2014)
Abstract
Vi har genomfört en mindre empiriska studie på en förskola, där vi har befunnit oss på en avdelning.
Huvudsyftet var att ta reda på hur surfplattan används i förskolan, framförallt tillsammans med
barnen. Genom ...
Leken som aldrig tog slut. En empirisk studie på en skola i Kenya
(2014)
Abstract
Syftet med den här studien är att studera lekens möjligheter i förskolans verksamhet. Vi har
tittat på hur barnen leker, när barnen leker och var barnen leker samt hur lärarna planerar för,
agerar i och ser på ...
Att filma med barn. En intervjustudie om pedagogers erfarenheter kring filmskapande i förskolan.
(2014)
Abstract
Film och media är idag en stor del av livet i vårt samhälle där information i högsta grad är en
dyrbar resurs. Redan innan många barn fyllt ett år har de klivit in i rollen som
mediakonsumenter i en form eller ...
Surfplattan i förskolan
(2014)
I denna uppsats undersöker vi förskollärares inställningar och erfarenheter av surfplattan som
ett pedagogiskt verktyg i förskolan. Vi har även undersökt om förskollärarna anser att
barnens taluppfattning främjas genom ...
”Hur skulle du känna om du inte fick vara med” – En studie om pedagogers syn på exkludering i den fria leken
(2014)
Sammanfattning
Syftet med vårt arbete är att ta reda på hur pedagoger ser på exkludering i barngruppen. Vad innebär det enligt
pedagogerna, vad kan det ge för konsekvenser att bli exkluderad och vad kan man vidta för ...
Plattan och barnet - från politiken till eleven
(2014)
Syfte
Studiens syfte är att ta reda på hur barns och elevers samspel samt det sociala lärandet i förskola respektive
förskoleklass tar sig uttryck genom användningen av plattan i den pedagogiska verksamheten.
Metod och ...
”Då säger fröken att nu får ni sluta och bråka.” – En kvalitativ studie om de äldre förskolebarnens erfarenheter och tankar om konflikter och konflikthantering i förskolan.
(2014)
Bakgrund
Skolverket (010, s. 9) skriver att arbete med konflikter och konflikthantering är en del av förskolans
verksamhet. Det pedagogiska arbetet innefattar också att se till att barnen i förskolan har inflytande och ...
Att leka matte i förskolan - Ett utvecklingsarbete i förskolan
(2014)
Abstract
Syftet med detta utvecklingsarbete är att visa hur planerade leksituation kan bidra
till barns matematikutveckling i förskolan. Frågeställning handlar om hur
planerade leksituationer kan bidra till barns ...
”Det här med att leka, det är faktiskt väldigt mycket du ska kunna då.” Vad begreppet lek innebär för pedagoger och hur de arbetar med barns lek i förskolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2014)
Abstract
Examensarbete inom lärarutbildningen
Titel: Det här med att leka, det är faktiskt väldigt mycket du ska kunna då – Vad begreppet lek innebär för pedagoger och hur de arbetar med barns lek i förskolan
Författare: ...
Utvecklingsmöjligheter i den fria leken i förskolan. En litteraturanalys om vilka kompetenser forskning menar att barn ges möjlighet att utveckla i den fria leken i förskolan.
(2014)
Abstract
Syftet med denna undersökning var att synliggöra och sammanställa vetenskapliga
forskningsresultat. Detta för att tillfredsställa det behov som finns av att
sammanställningar av detta görs, för att det ska bli ...