Search
Now showing items 1-10 of 13
Vilka möjligheter och vilken problematik skapar IKT för svenskämnet? Ett pedagogperspektiv
(2014)
Sammanfattning
Dagens samhälle blir allt mer digitaliserat och det svenska språket har fått nya uttrycksmedel i
samband med detta. Att svara på ett sms, googla eller göra en statusuppdatering på diverse
sociala medier är ...
Elevers användning av IKT– En jämförande studie mellan en elevgrupp i Sverige och en i England
(2014)
I Sverige likväl som internationellt diskuteras IKT, informations- och kommunikationsteknik och dess
användning i skolan. Diskussionen handlar främst om användandet av surfplattor och bärbara datorer, i
diskussionen hörs ...
Elevers inställning till och användande av flippat klassrum
(2014)
Sammanfattning:
Detta examensarbete har som syfte att undersöka elevers inställning till och användande av flippat
klassrum. Detta är gjort genom en enkätundersökning i gymnasieklasser på naturvetenskapliga programmet
där ...
Datoranvändning i skolan – ur lärarnas synvinkel
(2014)
Sammanfattning
Studien är inriktad på datoranvändningen i skolan och hur undervisningen förändrats från lärarnas perspektiv.
Syftet är även att undersöka lärarnas inställning till datoranvändningen och hur de ser på sin ...
Surfplattan i förskolan
(2014)
I denna uppsats undersöker vi förskollärares inställningar och erfarenheter av surfplattan som
ett pedagogiskt verktyg i förskolan. Vi har även undersökt om förskollärarna anser att
barnens taluppfattning främjas genom ...
Plattan och barnet - från politiken till eleven
(2014)
Syfte
Studiens syfte är att ta reda på hur barns och elevers samspel samt det sociala lärandet i förskola respektive
förskoleklass tar sig uttryck genom användningen av plattan i den pedagogiska verksamheten.
Metod och ...
Lärares upplevelser av hur IKT i en 1:1-lösning påverkar elevers kommunikations- och interaktionsmönster
(2014)
Sammanfattning
I denna uppsats frågar jag mig hur lärare upplever att IKT i en 1:1-lösning påverkar elevers kommunikations- och
interaktionsmönster. För att få svar på mina frågeställningar:
Hur använder lärare IKT som ...
Lärare och lärarstudenters uppfattningar om sina IKT-kunskaper
(2014)
Sammanfattning:
Syftet med arbetet är att undersöka om lärare anser sig ha tillräcklig kunskap inom IKT för att integrera det i den
dagliga undervisningen. Utöver detta är syftet även att se om blivande lärare känner att ...
IKT i grundskolan – en kvalitativ undersökning om lärares resonemang kring IKT
(2014)
Sammanfattning
Vår ambition med denna studie har, mot bakgrund av den teknologiska utvecklingen i samhället,
varit att undersöka lärares resonemang kring användningen av IKT i undervisningen samt hur
lärarna resonerar ...
”Det är mellan lärare och lärare det sprids” - En studie av lärares uppfattningar av implementeringen av IKT som didaktiskt verktyg.
(2014)
Den svenska skolan digitaliseras i allt högre grad. Andelen skolor där elever och lärare har tillgång till personliga
datorer har ökat markant de senaste åren men utvärderingar ifrågasätter implementeringens framgång. ...