Search
Now showing items 1-8 of 8
Den estetiska matematiken i förkolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Den estetiska matematiken i förskolan - En kvalitativ studie om hur estetiska
uttrycksformer används för att understödja förskolebarns grundläggande matematikförståelse
Författare: Daniel Eriksson & Carina ...
Sagor, barnböcker och barnboksfigurer som pedagogiskt material i förskolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Sagor som pedagogiskt material
Författare: Anette Olsson, Anna L - Johansson
Termin och år: VT-08
Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen
Handledare: Åke Lennar
Examinator:
Rapportnummer: VT ...
I lekens värld en studie kring några pedagogers och föräldrars syn på lek och dess betydelse för lärande, språkutveckling och könsidentitet
(2008)
Syfte
Huvudsyftet med denna undersökning är att ta reda på vad lek har för betydelse för barns lärande och sociala utveckling.
Syftet är också att undersöka om lek och leksaker har någon betydelse för barnets val av ...
Samverkan? En intervjustudie med föräldrar till barn i förskoleklass
(2008)
Syftet med vår uppsats är att få fördjupad kunskap om föräldrars egna uppfattningar om samverkan med skola i
övergången från förskola till förskoleklass, och att jämföra deras uttalade förhållningssätt med de riktlinjer ...
Pedagogers tankar kring genusarbete med hjälp av barnboken
(2008)
Bakgrund: Genom att använda barnlitteratur ur ett genusperspektiv kan man arbeta mot
jämställdhetsmålen i förskolan. Synliggörandet av pedagogers tankar kring deras eget
genusarbete och användningen av barnlitteratur bidrar ...
Sagor som pedagogiskt material
(2008)
Sammanfattning:
Syftet Vårt syfte med denna studie var att undersöka, hur pedagoger på utvalda avdelningar använder sagor som
pedagogiskt material i deras temaarbete.
Kan sagor stimulera lust till lärande?
·
Hur tar ...
Lärare i förskolan= Lärare i matematik? En studie om hur personalen på fem förskoleavdelningar arbetar med matematik.
(2008)
Huvudfråga:
Att undersöka hur personalen på fem förskoleavdelningar arbetar med matematik.
Metod:
Vi har gått ut till 5 förskoleavdelningar för att under en heldag observera personalens förhållningssätt när det
gäller att ...
Den estetiska matematiken i förskolan - En kvalitativ studie om hur estetiska uttrycksformer används för att understödja förskolebarns grundläggande matematikförståelse
(2008)
Syfte:
Vårt syfte är att belysa betydelsen av att använda estetiska uttrycksformer för inlärning av grundläggande
matematik hos förskolebarn. Ett delsyfte i vår undersökning är att utreda hur man i förskolans verksamhet ...