Search
Now showing items 1-3 of 3
Vi är ju ändå olika - En studie av förskolepedagogers syn på möjligheten att omsätta läroplanens jämställdhetsmål i den vardagliga verksamheten
(2014)
Sammanfattning
Syftet med denna kvalitativa studie är att belysa och undersöka hur pedagoger i förskolan upplever och förhåller sig till
läroplansmålen gällande genus och jämlikhet. Studiens mål är att ta reda hur dagens ...
Man / Kvinna / Annat - Lärarstudenter om genus och jämställdhet i skolan -13
(2014)
Vi upplever ett behov av att belysa arbetet med jämställdhet och genus i skolan. Vi vill lägga
fokus på normkritik, medvetenhet om de attityder som finns kring genus och hur vi som lärare
ska kunna jobba konstruktivt mot ...
”Det ligger ju i tiden att man ska lära sig det”- En kvalitativ undersökning av pedagogers arbete med läslust, ur ett genusperspektiv
(2011)
Bakgrund
Den internationella undersökningen PIRLS (2007) ) visar att elever i årskurs fyra läser allt sämre, samt har en försämrad attityd gentemot läsning. I de svenska resultaten i studien framkom också en signifikant ...