Search
Now showing items 1-10 of 55
Matematik i förskolan - En intervjuundersökning om förskollärares uppfattningar kring matematik i förskolan med huvudfokus på barns tal- och antalsförståelse
(2011)
Huvudfråga
Hur ser förskollärare på matematik i förskolan?
Metod och material
Undersökningen bygger på en kvalitativ studie med halvstrukturerade intervjuer som metod.
Den är inspirerad av fenomenografi som forskningsansats, ...
Mattemusik eller matte och musik - en granskning av Lgr 11 och undervisningsmaterial utifrån användandet av estetiska läroprocesser
(2011)
Min undersökning är uppdelad i tre delsyften som har sitt ursprung i att vilja lyfta fram alternativ till en
traditionell matematikundervisning. Det är relevant att studera olika sätt att lära sig matematik då resultat ...
Motivation i praktiken
(2010)
Sammanfattning:
Syftet med denna uppsats är att undersöka vad skolor och lärare kan göra för att höja sina elevers
motivation, samt att ge uppslag till mer forskning i ämnet.
I uppsatsen drar jag slutsatser om några ...
Elevers motivation för att lära sig matematik En studie om elevers och lärares syn med utgångspunkt i Decis motivationsteori
(2007)
Sammanfattning
Syftet med vår undersökning var att undersöka elevers motivation för att lära sig matematik och lärares syn på
elevers motivation för att lära sig matematik med utgångspunkt i Decis motivationsteori. Vi ...
Matematik i utomhusmiljön – en studie om pedagogers syn på utomhuspedagogik och artefakter i utomhusmiljön
(2012)
Sammanfattning
Vårt syfte är att undersöka hur pedagogerna anser att artefakter i utomhusmiljön kan användas för elevers
lärande i matematikundervisningen. Med hjälp av en kvalitativ intervjustudie med matematiklärare ...
Matematik i förskolan - en självklarhet? En enkät- och observationsundersökning om hur lärare tänker om matematik för förskolebarn
(2008)
Syfte
Syftet har varit att ta reda på hur medvetet förskolans lärare arbetar med matematik.
Huvudfråga
Huvudfrågan vi ställde oss var vad lärare anser vara matematik för förskolebarn och hur de själva ser på sin egen
roll ...
Inflytande – med eller utan kompetenser? Om lärares syn på elevers förmåga till att påverka undervisningen.
(2011)
Sammanfattning
Sedan slutet av andra världskriget har ett av skolans uppdrag varit att forma demokratiska medborgare och som ett led i
detta har elevers rätt till inflytande över sin utbildning uttryckts i samtliga skollagar ...
Lekens lustfyllda lärande - en studie om lekens betydelse i matematikundervisning ur lärarperspektiv
(2009)
Syfte:Vår undersökning handlade om lekens betydelse i
matematikundervisning ur lärarperspektiv.
Syftet med denna undersökning var att undersöka lekens
betydelse i barns lärande och utveckling. Vi ville undersöka om
leken ...
iMatte – en studie om hur pedagoger arbetar med iPad i matematiken
(2014)
Under denna studie har vi forskat om hur iPads används i skolan i ämnet matematik. Syftet
med vår forskning är att se hur pedagoger arbetar med iPads i undervisningen och hur det
skiljer sig i användning i årskurserna ett ...
Vilken värld gestaltas i matematikläroböcker? En textanalys av bråk- och procentavsnitt i fyra läroböcker för årskurs 6
(2007)
Sammanfattning:
Bakgrund:
Skolverket lyfter i en rapport fram att elevernas bristande motivation i matematik beror av bundenhet till läro-
medlet. Det är därför viktigt för oss lärare att veta vilken bild av matematikens ...