Search
Now showing items 1-10 of 48
Förskoleklassens läromedel i matematik – vad som används och hur
(2011)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka vad pedagoger i förskoleklass har för syn på läromedel i matematik
och vad de erbjuder barnen för variation av dessa läromedel.
Huvudfråga: Min huvudfråga är vilka läromedel som ...
På vilka grunder planerar lärare sin matematikundervisning – En studie om hur tre lärare planerar sin matematikundervisning i år 1.
(2011)
Efter erfarenheter från vår verksamhetsförlagda utbildning har vi upptäckt att
matematikundervisningen i skolan kan se avsevärt annorlunda ut beroende på vilken skola
man undervisar på. Vi ville undersöka vilka utgångspunkter ...
Dokumentation av matematik på förskolan en studie om pedagogers erfarenheter
(2008)
Sammanfattning
Vår studies syfte är att ta reda på pedagogers erfarenhet av dokumentation och dess stödjande roll för utveckling
av verksamheten kring matematik i förskolan.
Våra huvudfrågor har under arbetets gång varit: ...
“Fröken, jag förstår inte?” - en kvalitativ undersökning om hur lärare ser på matematikens språk och dess begrepp
(2014)
Sammanfattning:
Syftet med examensarbetet är att undersöka lärares kunskaper och erfarenheter om matematikens
språk och dess begrepp. Tidigare forskning visar att elever har svårt med matematikens språk och
begrepp. Vad ...
A, b, c – en komparativ studie av läromedel i de inledande matematikkurserna i Gy 2011
(2012)
Sammanfattning
Syftet med studien har varit att jämföra det centrala innehållet, kunskapskraven och några läromedel för de
inledande matematikkurserna i Gy 011, Matematik 1a, 1b och 1c. Studien fokuserar på två underrubriker ...
Matematik på en förskola Vad står i läroplanen och behövs ämnesdidaktiska kunskaper?
(2007)
SyfteSyftet med vår fallstudie är att undersöka om några lärare följer
förskolans läroplan när det gäller matematik. Vi vill också ta reda på
matematikinnehållet på en förskola samt om lärarna där vet vad barnen
lär sig ...
MATEMATIK I FÖRSKOLAN. MED DIDAKTISKA VERKTYG.
(2011)
SAMMANFATTNING:
Enligt de två senaste PISA-undersökningarna som har gjorts över 15-åringars
matematikkunskaper, blir Sveriges ungdomar sämre på matematik. Inledningsvis ställer jag
mig frågorna: Hur ska Sverige vända den ...
"Attityder till matematik" En studie om 18 grundskoleelevers attityd till ämnet matematik.
(2007)
Bakgrund: Under vår utbildning och verksamhetsförlagda utbildning har vi uppmärksammat att elevers attityd
till ämnet matematik ändras genom åren i grundskolan. Vi har under vår utbildning diskuterat och funderat vad
det ...
Matematikundervisning – ett ämne där eleverna undervisar sig själva?
(2011)
Sammanfattning:
Syfte och undersökningsproblem
Syftet med studien är att undersöka hur matematikundervisningen styrs av läroboken. Vi
försöker få ökad insyn i hur läromedel i matematik ser ut i relation till den nya ...
Ämnesintegration och matematikundervisning i relation till entreprenöriellt lärande
(2011)
De kommande reformerna i hela utbildningssystemet som har för avsikt att stimulera entreprenörskap innebär att ämnesintegration och matematik på allvar ska beaktas som en möjlig arbetsform av alla matematiklärare i skolan. ...