Search
Now showing items 1-10 of 41
Matematik i förskolan - En intervjuundersökning om förskollärares uppfattningar kring matematik i förskolan med huvudfokus på barns tal- och antalsförståelse
(2011)
Huvudfråga
Hur ser förskollärare på matematik i förskolan?
Metod och material
Undersökningen bygger på en kvalitativ studie med halvstrukturerade intervjuer som metod.
Den är inspirerad av fenomenografi som forskningsansats, ...
Min är inte fin längre! – En studie om hur barn stöttas i sitt spontana bildskapande.
(2014)
Syfte och huvudfråga: Syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar som fanns
hos pedagoger om barns spontana bildskapande. Då vi utifrån våra tidigare erfarenheter tyckt
oss se olika synsätt hos pedagoger i hur ...
"Det går att överleva utan lek men inte leva" En studie om pedagogers förhållningssätt till barn som inte leker
(2007)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Anledningen till att vi valt ta upp ämnet om barn som inte leker var att vi sett fall ute i verksamheten där ...
Förskolläraryrkets historiska professionsprofilering. Begränsningar och förutsättningar.
(2014)
Abstract
Problem: I och med den nya revideringen av läroplanen för förskolan Lpfö (rev.010) stärk-
tes förskollärarens uppdrag och ansvarfördelningen inom arbetslaget tydliggjordes. Detta för
att bland annat kunna öka ...
Den estetiska matematiken i förkolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Den estetiska matematiken i förskolan - En kvalitativ studie om hur estetiska
uttrycksformer används för att understödja förskolebarns grundläggande matematikförståelse
Författare: Daniel Eriksson & Carina ...
Flickor, pojkar eller individer? – En studie om pedagogers förhållningssätt ur ett genusperspektiv på en Reggio Emilia-profilerad förskola.
(2011)
Syftet med studien var att undersöka pedagogers förhållningssätt till flickor och pojkar vid samling- och måltidssituationer på en Reggio Emilia-profilerad förskola. Dessutom har jag fokuserat på pedagogernas tankar om ...
Sagor, barnböcker och barnboksfigurer som pedagogiskt material i förskolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Sagor som pedagogiskt material
Författare: Anette Olsson, Anna L - Johansson
Termin och år: VT-08
Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen
Handledare: Åke Lennar
Examinator:
Rapportnummer: VT ...
Barns lek och lärande
(2011)
Syftet med denna studie var att fördjupa mina kunskaper kring och undersöka lekens
möjligheter för barns lärande i förskolan. Mina frågeställningar i detta arbete var: På vilket
sätt bidrar leken till barns lärande i ...
Att urforma en pedagogisk miljö för att stödja barn inom autismspektrumtillstånd i förskolan. En litteraturstudie
(2014)
Abstract
Syfte: Syftet med denna litteraturöversikt var att undersöka vad forskning visar gällande hur
pedagogiska miljöer i förskolan kan anpassas för att främja delaktighet för barn inom
autismspektrumtillstånd.
Metod ...
Fri lek i förskolan - En studie om pedagogers syn på den fria leken i förskolan.
(2007)
Syfte: Vårt huvudsyfte är att ta reda på hur några av dagens pedagoger i
förskolan ser på den fria leken. I vårt arbete vill vi också undersöka
hur det förhåller sig mellan aktuell ...