Search
Now showing items 1-6 of 6
"Matte är livskunskap" En enkätstudie om attityder till matematik, gjord bland lärare i förskolan som ingår i ett matematikprojekt
(2008)
Syfte och frågeställningar:
Syftet med studien var att undersöka vilka attityder lärarna som deltog i ett matematikprojekt i en kommun gav
uttryck för när det gällde hur de arbetade med matematik med barn i förskolan.
Följande ...
Spelar föräldrasamverkan någon roll? Om föräldrasamverkans effekter på barns matematikutveckling
(2008)
Sammanfattning:Enligt styrdokumenten ligger det i vårt läraruppdrag att samverka med hemmen
och med elevernas vårdnadshavare. Vårt syfte var att undersöka huruvida det
finns några samband mellan elevers kunskapsutveckling ...
”Matte är livskunskap”
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: ”Matte är livskunskap” – En enkätstudie om attityder till matematik, gjord bland lärare i förskolan som
ingår i ett matematikprojekt
Författare: Katrin Josefsson och Mikaela Johansson
Termin och år: VT-08
Kursansvarig ...
Leder idrott till hälsa? En studie av lärares syn på sambandet mellan idrott och hälsa
(2008)
Syfte
Syftet med vårt arbete är att beskriva lärares syn på sambandet mellan idrott och hälsa. När Lpo 94 kom
hävdade Skolverket hälsoperspektivet skulle få en betydande roll i Idrott och hälsa-undervisningen. Ändå
är det ...
Att kommunicera med föräldrar hur förmedlas läraryrkets teoretiska grund?
(2008)
Syfte
Som lärare är det viktigt att kunna synliggöra teorin som ligger till grund för den praktik läraren bedriver. Vårt
syfte med studien är därmed att undersöka om lärare i grundskolan i kommunikation med föräldrar ...
Teater spelar roll i matematikundervisningen: En kvalitativ studie om hur sju lärares attityder till sin matematikundervisning påverkas genom en teaterföreställning
(2008)
Syfte
Studiens syfte var att påverka sju lärares attityder till sin matematikundervisning.
Syftet förtydligades genom fem frågeställningar, dessa var:
· Hur beskriver lärarna sin matematikundervisning?
· Vad innebär ...